Xwift: “Je moet als werkgever durven innoveren”

Na Weerts Supply Chain Automotive heeft transportbedrijf Xwift de prijs Transport & Logistics Employer of the Year gewonnen voor een bijzonder innovatief beleid op het vlak van human resources management.

“De sleutel tot het succes van ons systeem? Het is een uniek concept waar we heel transparant in zijn. We bieden onze medewerkers ook coaching aan zodat ze ecologischer rijden en minder ongevallen hebben. Op die manier verdient dit zichzelf ook terug. Ook dat is een belangrijke factor in het succes: dit systeem is goed uitgedacht.”

Het systeem waar Sofie Kesteloot, HR-coördinator bij Xwift, het over heeft, is de innovatieve beloningsstrategie die enkele jaren geleden is ingevoerd. Een bonussysteem zorgt er mee voor dat chauffeurs verantwoordelijkheid opnemen, in plaats van de schouders op te halen – ‘de verzekering betaalt toch’. Xwift biedt voor de chauffeurs die op die twee parameters goed presteren, een extra aan. Er is een kwartaalbonus, ongevallenpreventiebonus (jaarbonus) en een mobiliteitsbonus. Dat heeft overigens niet alleen effect op verbruik en schade, er is ook minder uitstroom van chauffeurs. Kandadidaten kiezen ook vaker bewust voor Xwift, merkt ze.

Kinderziektes eruit halen

Het systeem is drie jaar geleden uitgewerkt en al twee jaar in werking. Nu worden de kinderziektes duidelijk. Het systeem blijft dus evolueren. Zo wordt vanaf volgend jaar een extra factor toegevoegd. Zo wordt er meer rekening gehouden met het type werk dat de chauffeur doet, maar ook met welk voertuig er gereden wordt.

Dat is ook nodig omdat het werk verandert, met vandaag meer rondritten die ook in de grote steden passeren, wat onmiddellijk het verbruik en de kans op schade doet toenemen. “We experimenteren nu met aanpassingen om dat in rekening te nemen, zodat de chauffeurs die vooral die ritten uitvoeren, niet gestraft zouden worden.”

“Je moet er vandaag durven uitspringen met een uniek en innovatief project. Je moet niet de grijze muis zijn”, concludeert Sofie Kesteloot. “Dat is niet alleen in de transportsector zo, maar in alle sectoren. Door saai en vlak te zijn, ga je de medewerkers niet binnenhalen. Zij hebben vandaag de keuze waar ze gaan werken, en dus moet je als werkgever durven innoveren om nieuwe medewerkers binnen te halen.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo