Destadsbader

Stadsbader: “Blijven meegroeien en evolueren met de tijd”

De Truck Fleet Owner of the Year Award werd dit jaar voor de tweede keer gewonnen door de groep Stadsbader. Het bedrijf uit Harelbeke, gespecialiseerd in bouw- en civieltechnische opdrachten, beschikt over een eigen vloot van 170 vrachtwagens die moeten helpen instaan voor de bevoorrading van de vele bouwwerven waar de onderneming dagelijks op actief is.

Stadsbader nv, opgericht in 1946, is een vaste waarde in de openbare werken. Maar ook op het vlak van industriële bouwprojecten heeft het bedrijf, mede door een aantal acquisities, naam gemaakt. Dankzij de dagelijkse inzet van de meer dan 1200 personeelsleden die de groep Stadsbader ondertussen telt, kan men een totaalproject autonoom tot op het niveau van ‘sleutel op de deur’ onafhankelijk realiseren. De groep is opgebouwd rond drie grote entiteiten: infra, bouw en technieken. De verschillende productie- en technische vestigingen, strategisch verspreid over heel België en Noord-Frankrijk, worden aangestuurd en gecoördineerd vanuit de hoofdzetel in Harelbeke.

Gedecentraliseerd met centrale aansturing

“Dat we nu zoveel jaar later terug de toch felbegeerde Truck Fleet Owner of the Year award in ontvangst mogen nemen betekent heel wat voor ons als familiale onderneming. Het is niet enkel een mooie erkenning vanuit de sector zelf, maar bovendien een grote erkentelijkheid voor de dagdagelijkse inzet van onze medewerkers. Het toont ook aan dat we zijn blijven meegroeien en evolueren met de tijd,” zegt Walter Schoonvaere, Directeur logistiek binnen de groep Stadsbader.

“De volledige aansturing en coördinatie van alle rollend materieel gebeurt vanuit de hoofdzetel in Harelbeke, los van site waaraan het voertuig normaal is verbonden. Deze strategische keuze moet ons helpen om de kosten per werf zo goed mogelijk op te volgen. De rendabiliteit van een project staat centraal en het wegtransport is daarbij één van de hulpmiddelen om dit te realiseren. Ieder team binnen de logistiek is verantwoordelijk voor zijn eigen type van rollend materieel. Via de boordcomputer en diverse applicaties worden alle cruciale data verzameld en in kaart gebracht. Laad- en lostijden op de werf, verbruik van het voertuig en de CO2-uitstoot gaan we analyseren, want meten is weten”

Walter Schoonvaere Stadsbader

Walter Schoonvaere, directeur logistiek bij Stadsbader

Een jong en goed onderhouden modern wagenpark dat voldoet aan de huidige emissienormen, vorming in zuinig en defensief rijden via de opleiding Code 95, … het zijn maar enkele voorbeelden van aandachtspunten waarmee Stadsbader probeert om de emissiebalans naar beneden te halen. “Verschillende van onze productiesites zijn ook gelegen langs binnenwateren, zodat veel bulkgrondstoffen langs die weg kunnen worden aangevoerd. Het aantal gereden wegkilometers per dag van een vrachtwagen is dan ook relatief beperkt, zeker in vergelijking met een klassieke wegtransporteur. Wanneer de omvang en de locatie van een bouwwerf het ons toelaat, opteren we er zelfs voor om goederen via de binnenwateren aan te voeren en een tijdelijke aanlegsteiger te bouwen. Dit is onder meer het geval bij het Oosterweelproject waar we ook aan meewerken. Alternatieve aandrijfsystemen zoals gas of waterstof, lijken ons een mooie oplossing, maar helaas zitten wij in een segment waar de techniek van dergelijke voertuigen nog niet volledige op punt staat. Maar het is evident dat we dit kort opvolgen en als er zich opportuniteiten aanbieden, we deze zeker zullen onderzoeken.

Wagenparkbeheer: een wisselwerking tussen de verschillende afdelingen

Het wagen- en machinepark binnen de groep Stadsbader is dan wel omvangrijk, een echte vlootverantwoordelijke is er niet. “Het wagenparkbeheer kun je volgens ons niet onderbrengen bij één dienst, het is een samenwerking van diverse afdelingen. Vanuit de logistiek weten we welke werven er op de planning staan en wat de behoeftes zullen zijn per werf aan materiaal en medewerkers. Met deze data gaan we in overleg met de mensen van de personeels- en technische afdeling of we de juiste mensen en middelen beschikbaar hebben. De technische afdeling weet immers perfect wat er beschikbaar is op de markt aan rollend materiaal of welk type vrachtwagen we nodig hebben. Door de nauwe samenwerking tussen deze verschillende afdelingen slagen we erin om de juiste mensen met het juiste materiaal op de juiste plaats te hebben.”

Destadsbader

Naast de inzet van de eigen vloot, rijden er dagelijks nog verschillende onderaannemers en tractionairs in opdracht van Stadsbader, waardoor het aantal wagens waarop men zich kan beroepen vaak boven de 250 vrachtwagens per dag komt. “De eigen, gevarieerde vloot van vrachtwagens en trekkers met diverse as-opstellingen, zijn nodig om de continuïteit, te kunnen garanderen, zeker in dalperiodes. We streven er ook naar om het materieel zoveel mogelijk te uniformiseren, zodat het omschakelen voor de chauffeurs nog vlotter kan verlopen. De ambitie is om alle transportactiviteiten te laten uitvoeren door eigen materiaal.”

De bouwsector is al lang niet meer een sector die verbonden is met de dag, want ook tijdens de nacht is er heel wat activiteit bij Stadsbader. “Tijdens de nacht wordt er een minder zichtbaar logistiek proces uitgerold, want veel machines worden tijdens de nacht verplaatst tussen de verschillende werven of bijgetankt. Zo heb je minder tijdsverlies, minder files, minder wachttijden en minder verbruik en zo zijn we terug bij onze CO2-balans. In het verleden maakten we gebruik van externe specialisten om de zware bouwmachines te verplaatsen. Binnen Stadsbader streven we echter naar een volledige verticale integratie wat impliceert dat we volledige autonoom kunnen handelen, onafhankelijk van anderen. Vandaar ook de beslissing om te investeren in eigen diepladers, die doorheen de jaren ook groter en zwaarder zijn geworden, want de machines volgen dezelfde trend. Vermits er heel wat activiteit tijdens de nacht is, werd ook de technische ondersteuning uitgebreid naar een 24/7 service om mogelijke problemen op te vangen. We willen niet enkel een gedegen service leveren aan onze klanten, maar ook onze eigen medewerkers moeten kunnen rekenen op een vlotte service. Want niettegenstaande de omvang van de onderneming, willen we de familiale sfeer behouden op alle niveaus binnen het bedrijf” besluit Walter Schoonvaere.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo