Vlaamse regering pompt 14,3 miljoen euro in ladingbundeling binnenvaart

De Vlaamse regering keurt een tijdelijke steunmaatregel goed van 14,3 miljoen euro voor de binnenvaart. De steun moet de kosten compenseren voor het inleggen van extra binnenvaartverbindingen naar de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Ook de havenbedrijven van Antwerpen, Zeebrugge en de Vlaamse tak van North Sea Port dragen bij. 

Vlaanderen wil de samenwerking tussen de verschillende inlandterminals ( BCTN Meerhout, TCT Willebroek, Stukwerkers, Gosselin Deurne en Genk) stimuleren. Deze terminals hebben elk apart vaak niet genoeg ladingvolumes om op regelmatige basis naar de zeehavens te varen. De Vlaamse regering ondersteunt dan ook zogenaamde ‘corridorshuttles’ waarbij verschillende inlandterminals samenwerken en zo containers op één ‘corridorschip’ bundelen richting de zeehavens. Door een deel van de kosten te compenseren wordt de drempel voor dergelijke samenwerkingen verlaagd, waardoor de partners sterker staan om een vast behandelingsvenster aan de diepzeeterminals te bekomen. Het ‘corridorschip’ doet in die filosofie verschillende havens aan en kan door zijn hoge gecumuleerde ‘call size’ gemakkelijker een vast ‘slot’ krijgen op de diepzeeterminal.

Een andere optie is de ’terminal hub shuttle.’ Daarbij laten verschillende kleinere terminals lading afzetten op één terminal-hub die de volumes verzamelt voor een afreis naar de haven. Om subsidies te kunnen krijgen, is een frequentieverhoging naar minstens drie afvaarten per week noodzakelijk.

De steunmaatregelen komen er op aangeven van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD). “De komende vier jaar maken we met Vlaanderen bijna  12,5 miljoen euro vrij om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren en de frequentie te verhogen. Het resterende bedrag wordt verder aangevuld door de havenbedrijven Port of Antwerp, North Sea Port Flanders en Port of Zeebrugge. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in de logistieke keten te verhogen tot 42%”, zegt de minister.

De verschillende vaarroutes van en naar de haven van Antwerpen en Zeebrugge komen in aanmerking voor ondersteuning. Concreet gaat het dan om consortia en terminalhubs die gelegen zijn langs de corridor Albertkanaal, de corridor Zuid- en Centraal-Nederland, de corridor Brussel-Schelde en de corridor Gentse Kanaalzone. Projectvoorstellen kunnen worden ingediend tot en met 21 februari.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo