transport media logo

VW verkocht iets minder commerciële voertuigen in 2021

Volkswagen leverde in 2021 359.500 commerciële voertuigen aan klanten. In 2020 waren dat er nog 371.000. Opsteker: het aandeel van de elektrische voertuigen steeg met 35 procent.

Net als andere constructeurs onderging Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) ook in 2021 de gevolgen van de Covid-pandemie en het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Resultaat: een lichte daling op jaarbasis van 3,2 procent. Het aantal orders neemt evenwel opvallend toe. “Alleen al vorig jaar stegen de ontvangen orders met bijna 20 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat is een sterk resultaat voor VWCV. Onze belangrijkste taak voor de komende maanden is dan ook om tijdens deze moeilijke productiesituatie door te werken aan het vervullen van ons hoge aantal orders,” verklaart Lars Krause, Brand Board of Management Member for Sales and Marketing bij Volkswagen Bedrijfswagens.

De T-serie blijft de sterkhouder: het aantal verscheepte eenheden van de T-serie steeg in het afgelopen jaar met 14,8 procent tot een totaal van 166.400 voertuigen, met dank aan de populaire California 6.1- en New Multivan- uitvoeringen. De nieuwe Caddy werd de dupe van de schaarste op de halfgeleidermarkt. De productie van de stadsbestelauto’s daalde met 24,5 procent tot 85.200 stuks, maar de orders voor het model stegen wel  met 21,3 procent jaar-op-jaar. De Crafter zag een stijging in de verkoopcijfers en werd in 2021 62.300 keer verkocht, tegenover 61.700 in 2020. Daarbinnen steeg het aandeel van volledig elektrische eCrafter-voertuigen bovendien tot 1.500 eenheden (+ 29,4 procent). Van de Amarok, die nu alleen nog in Argentinië wordt gemaakt en in 2021 niet meer in Europa werd verkocht, werden nog  45.400 exemplaren geleverd,  in 2020 waren dat er nog 52.100. Het nieuwe model, dat ontstaat in samenwerking met Ford, wordt deze zomer gelanceerd en zal wel weer in Europa verkrijgbaar zijn.

Volkswagen ziet de populariteit van de elektrische bedrijfsvoertuigen verder stijgen.  Terwijl het in 2020 nog 2.700 bedroeg, steeg het aantal vorig jaar met 35,1 procent tot 3.600. Volkswagen verwacht veel van de elektrische ID. Buzz die op 9 maart wordt voorgesteld.

Binnen Europa blijven Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk de belangrijkste afzetmarkten voor VWCV.

 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.