VW ID. Buzz: laatste info voor de lancering

Volkswagen heeft nog een laatste tipje van de sluier over de ID. Buzz opgelicht, waardoor we nu bijna alles weten over het elektrische busje. Zo krijgt hij in eerste instantie een batterij van 77 kWh netto, kan hij in twee richtingen laden en wordt hij iets compacter dan de Transporter T6.1.

Op 9 maart gaat het doek van de Volkswagen ID. Buzz, meer dan 5 jaar nadat hij in conceptvorm werd voorgesteld. Momenteel worden de laatste testritten uitgevoerd, voor de presentatie in maart en de commerciële lancering ergens aan het eind van de zomer of het begin van de herfst. De specificaties liggen nu wel al zo goed als vast voor productie, waardoor VW ons al heel wat info kan geven.

Personenversie en Cargo

De ID. Buzz komt in twee varianten: als 5-zitter en als Buzz Cargo, de bedrijfsversie dus. Beide varianten hebben een elektromotor op de achteras van 204 pk en 310 Nm, die gevoed wordt door een batterij van 77 kWh netto. Een rijbereik geeft VW nog niet, maar we horen geruchten van een kleine 400 km. De topsnelheid is begrensd op 145 km/u.

Laden zonder laadkaart

Nieuw voor de Volkswagen ID. Buzz, en iets dat ook naar andere modellen van VW’s ID-familie komt, is het bidirectioneel laden, waarmee het elektrische busje ook als stroombron voor andere elektrische voertuigen of als thuisbatterij gebruikt kan worden. Daarnaast kan je met het Plug & Charge-systeem nu opladen bij snelladers zonder laadpas. De (betaal)gegevens worden doorgegeven door de auto.

Kleiner dan Transporter

Op praktisch vlak is de ID. Buzz zo’n 20 cm korter dan de T6.1 (4.712 mm vs. 4.904 mm), maar de wielbasis is wel bijna identiek (2.988 mm) en hij is 8,1 cm breder dan zijn traditionele broertje. Dat kortere formaat heeft zijn weerslag op de laadruimte: 3,9 m³ voor de ID. Buzz tegenover 5,8 m³ voor de Transporter.

Iets waar binnenkort een oplossing voor komt, want eind 2022 of begin 2023 zou er een versie met een lange wielbasis komen van de VW ID. Buzz. Die zou meer laadruimte moeten bieden én een grotere batterij krijgen van meer dan 100 kWh, daarmee een rijbereik van meer dan 400 km in de praktijk mogelijk moet zijn. Al zal die ook een hoger prijskaartje krijgen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo