Cold Chain-segment haalt opnieuw meer dan 1 miljoen TEU in Antwerpen

Het Cold Chain-segment in de Antwerpse haven overschrijdt voor het tweede jaar op rij de kaap van 1 miljoen TEU. Een opmerkelijke prestatie na een jaar waarin de logistieke ketens te kampen hadden met ongeziene disrupties, met dank aan onze veranderende eetgewoontes. 

Het totaal aantal behandelde reefercontainers in de haven van Antwerpen steeg in 2021 met 2,7%  ten opzichte van 2020. Voor het tweede jaar op rij  is daarmee de kaap van 1 miljoen TEU operationele reefercontainers gerond. De groei is vooral gedreven door een stijging van 6% in de exportvolumes. Zo’n  60% van de behandelde containers in de haven van Antwerpen is bestemd voor de export. Het aandeel van de reefercontainervolumes (in TEU) bedraagt 8,2% van de totale containertrafiek in de haven.

De Perishables Expertise Groep binnen de haven van Antwerpen (met daarin vertegenwoordigers van Remant Cool Logistics, DP World, Foodcareplus, Hapag-Lloyd, Seafrigo, Luik Natie, PSA Cargo Solutions, IDP, Eurofruitports, MSC en Sea invest.) ziet een opvallende verklaring voor dat toenemende succes: “Onze eetgewoontes hebben een positief effect op de reefercijfers. Maaltijdboxen met verse producten geraken meer en meer in trek. Ook supermarkten bekijken hoe ze verse boodschappen aan huis kunnen leveren. Veel consumenten kiezen bewust voor een plantaardig dieet en zijn op zoek naar een uitgebreider assortiment aan fruit, groenten en vleesvervangers. En dat liefst het hele jaar door.”

 

In de afgelopen jaren hadden de conventionele koelschepen het moeilijk, maar door de schaarste aan koelcontainers en de prijsstijgingen in het containerverkeer kennen ze een remonte: het totaal conventioneel volume steeg met 6% ten opzichte van 2020.

Een daling van de containertarieven zien de experts van Port of Antwerp trouwens niet snel gebeuren. Uiteindelijk zullen de tarieven stabiliseren op een duurzaam niveau”, klinkt het.  “De lage prijzen van vroeger zullen we niet meer terugzien. Maar dit is positief. Hogere tarieven zorgen ervoor dat er in de verschillende schakels van de logistieke keten meer discipline is bij het bestellen en het beheren van de capaciteit. Dit helpt om toekomstige problemen te vermijden. Al kunnen onvoorziene gebeurtenissen altijd een negatieve impact hebben op de containerlijnvaart. Denk bijvoorbeeld aan de huidige sancties tegen Rusland. Om in de toekomst minder nadeel te ondervinden van dergelijke verstoringen in de logistieke keten, zou je kunnen zoeken naar verladers dichter bij huis. Dit is in het geval van tropisch fruit natuurlijk niet evident. Een andere oplossing is om voor de import en export van goederen minder afhankelijk te zijn van één maritieme connectie of één gebied. Je kan bijvoorbeeld mango’s importeren uit zowel India als Mexico. Zo spreid je het risico en garandeer je de bevoorrading.”

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo