Oorlog Oekraïne heeft impact op alle transportmodi

Het conflict tussen Rusland en Oekraïne zorgt voor hoofdbrekens in de internationale logistieke keten. De economische sancties in Rusland hebben grote gevolgen voor de supply chain. Daarbij blijft geen enkele transportmodus buiten schot. 

Het wegververvoer van en naar Oekraïne is zo goed als stilgevallen. Volgens sommige bronnen zouden liefst 12.000 buitenlandse truckers gestrand zijn aan de Oekraïense grens omdat ze het land niet uit raken. Oekraïense truckers die zich elders in Europa bevinden ondervinden betaalproblemen. Intussen krijgen solidariteitsacties voor de vrachtrijders vorm. Het transportbedrijf DBT Logistics uit Kalmthout wil Oekraïense vrachtwagenchauffeurs helpen om naar huis terug te keren. Ze kunnen hun vrachtwagen gratis op het bedrijventerrein van DBT achterlaten. Het bedrijf engageert zich daarbij om transport naar een station of luchthaven te regelen. Ook transportbedrijf Corneel Geerts start met een humanitaire actie voor het getroffen gebied.

Verschillende grote expediteurs, waaronder DSV en DHL staakten hun diensten van en naar Oekraïne en sloten hun kantoren in het land. Het scheepvaartverkeer kent eveneens een stevige disruptie . De Deense rederij Maersk maakt bekend dat ze tot nader order haar containerschepen niet meer naar Russische havens laat varen. De enige uitzondering geldt voor voeding, naast humanitaire en medische hulpgoederen. Ocean Network Express (ONE), MSC en Hapag-LLoyd namen al gelijkaardige beslissingen. De belangrijkste Oekraïense haven, Odessa, ligt al sinds vorige week zo goed als stil. Bovendien zijn enkele commerciële schepen geraakt bij bombardementen.

Ook op het spoor blijven de gevolgen niet uit. FourKites, een Amerikaanse technologiedienstverlener voor de logistieke sector, vreest een zware impact. Het goederenvervoer per spoor tussen Slowakije en Oekraïne is opgeschort. Deutsche Bahn (DB) zet zijn operaties in Oekraïne op pauze. Russian Railways is ook onderworpen is aan de Europese economische sancties tegen Rusland. Dat bemoeilijkt het goederenvervoer in het kader van de ‘Nieuwe Zijderoute’ op het spoor, al zien waarnemers achterpoortjes voor goederen die in transit zijn op weg van en naar China.

Het luchtvrachtverkeer deelt eveneens in de klappen. De EU heeft een algeheel vliegverbod voor Russische vliegtuigen ingesteld. Rusland blijft niet achter en verbiedt de 27 EU-lidstaten, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada de toegang tot zijn luchtruim.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo