T&E: elektrische bestelwagens zijn goedkoper dan diesel

Denktank Transport & Environment (T&E) heeft berekend dat de TCO van elektrische bestelwagens nu al lager is dan die van voertuigen op diesel, zelfs zonder subsidies. Met de toenemende markt voor lichte bedrijfsvoertuigen, maant T&E de EU dan ook aan om het aanbod van elektrische LCV’s te stimuleren.

De berekening van Transport & Environment baseert zich op 6 gebruikersprofielen (B2C- en B2B- leverdiensten, professionals, huurdiensten, leasemaatschappijen en privégebruikers) en op de kosten in 6 verschillende Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje en het VK). Gemiddeld genomen kost een e-LCV €0,15/km, tegenover €0,20/km voor diesel.

Het minst gunstige scenario voor de elektrische LCV’s is in Duitsland en Spanje, waar de kilometerkostprijs voor subsidies gelijk is voor lichte bestelwagens op diesel en op benzine. Na subsidies ligt de kostprijs voor e-LCV’s veel lager in deze landen. In elk ander geval wint elektriciteit het van diesel.

84% wil elektrisch rijden

Volgens een enquête van T&E zou ook 84% van de bevraagde fleet owners bereid zijn om elektrisch te rijden in deze 6 landen. De voornaamste redenen zijn daarbij de ecologische voetafdruk verkleinen en het imago van het bedrijf positief beïnvloeden. De grootste struikelblokken blijven echter de bekende nadelen: een gebrek aan range, een hoge aanschafprijs en een ontoereikend publiek laadnetwerk.

Om e-LCV’s een groter marktaandeel te geven in Europa (ze zitten nu aan 3%, tegenover 9% marktaandeel voor elektrische personenwagens), wil T&E dat de EU ook strengere CO2-doelstellingen oplegt aan de LCV-sector.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo