Brandstofprijzen: digitale oplossingen om brandstof te besparen

Terwijl de brandstofprijzen de laatste jaren al hoog waren, is de stijging van de laatste maanden extreem. De kosten swingen de pan uit en het is zoeken naar oplossingen om de impact ervan te beperken. Digitale tools bieden daarbij een oplossing.

Volgens een studie die werkgeversfederatie Agoria uitvoerde in samenwerking met Accenture kan digitalisering in de vier grootste koolstofintensieve Belgische sectoren (mobiliteit en logistiek, maar ook de industrie, gebouwen en de energiesector) ervoor zorgen dat de globale CO2-uitstoot van ons land daalt met 10% tegen 2030. Specifiek voor het transport en de logistiek gaat het volgens de studie om een besparing van 10,6 tot 14,2 procent van de totale uitstoot van de sector. Een mooi potentieel dus, zowel voor het klimaat als voor de bedrijfskosten.

Maar laten we eerst nog even de basics bekijken, enkele observaties over het verbruik die misschien logisch lijken maar nog niet tot iedereen doorgedrongen zijn, als we professionele verkopers in de LCV-sector mogen geloven. Een lager verbruik begint niet bij het gebruik, maar al bij de aankoop. Afhankelijk van hoe een voertuig ingezet wordt (belading, snelheid, parcours, …), is de juiste configuratie van groot belang: een motor met voldoende vermogen hebben, de juiste versnellingsbakverhouding en asverhoudingen, … allemaal elementen die een grote invloed hebben op het verbruik. Laat je dus goed adviseren door een professionele verkoper die vertrouwd is met de invloed die het door jou uitgevoerde werk heeft op het verbruik van zijn producten.

Telematicasystemen bieden besparingsmogelijkheden

Naast die basisprincipes kan dus ook technologie zorgen voor een verdere daling van het verbruik en dus ook van de kosten. Telematicasystemen bewijzen vandaag meer dan ooit hun nut. Historisch gezien werden tracking & tracing-systemen vooral gebruikt om de locatie van voertuigen tijdens het gebruik in kaart te brengen en eventueel gestolen voertuigen terug te vinden, maar hun rol is veranderd. “Vandaag worden voertuigtelematicasystemen gewaardeerd om het inzicht in de gegevens dat ze bieden: krachtige managementinformatie die bedrijven kan helpen bij het plannen, identificeren van trends en het beheren van KPI’s. Daarnaast kunnen de gegevens uiteindelijk helpen bij het identificeren van kostenbesparingen, het genereren van inkomsten en het verbeteren van de operationele efficiëntie,” zegt Richard Aertssen, Digital Marketing Manager bij Abax, het vroegere Ram Mobile.

Die stelling is niet gebaseerd op een buikgevoel, maar op bewezen resultaten, zegt ook Ellen Le Beer, Marketing Manager bij Suivo: “Ik verwijs hiervoor graag naar enkele cijfers vanuit het Fleet Technology Trend Report van begin dit jaar, die gebaseerd zijn op een survey van ABI research dat werd uitgevoerd bij meer dan 1.350 fleet managers in de EU en het Verenigd Koninkrijk en dat begin dit jaar gepubliceerd werd. 74% van de respondenten die een GPS tracking-oplossing hebben, verklaren dat het ‘zeer’ of ‘uiterst’ nuttig is, 86% van hen ondervindt daarvan een positieve ROI binnen een jaar of minder, 56% meldt een verbeterde klantenservice en 52% van fleet tracking gebruikers bespaart op brandstof.”

Efficiënte routeplanning

Maar wat zijn nu de eigenlijke manieren om brandstof te besparen via een telematicasysteem? Een toepassing die meteen zichtbare resultaten oplevert zonder wezenlijke aanpassing van het rijgedrag of andere technische ingrepen is een intelligente routeplanning. Dat konden we zelf testen via een toestel dat gekoppeld was aan het Webfleet-platform. Dat bevat een uitgebreid ordermanagement systeem waarmee opdrachten kunnen worden verstuurd naar het Webfleet-toestel in het voertuig, om zo de planning van de chauffeur te bepalen en het voertuig te traceren, maar ook eventuele aankomsttijden te delen met klanten. Dankzij de routeplanning in het Webfleet-platform, die automatisch de meest efficiënte route kan bepalen, maar ook rekening kan houden met specifieke timings voor levering bij bepaalde klanten of bijvoorbeeld het oplaadniveau van de batterij van een elektrisch voertuig, kan er volgens Webfleet tot 20% bespaard worden op brandstof- en onderhoudskosten. Bovendien kunnen bestaande ERP- of planningssystemen geïntegreerd worden in het platform, waardoor alles zo goed als automatisch gebeurt.

Het inzicht in routes dat voertuigvolgsystemen biedt, helpt bedrijven ook om weloverwogen beslissingen te nemen over de eventuele overstap naar elektrische voertuigen. Elektrische bestelwagens zijn immers veel voordeliger in het gebruik dan voertuigen met een verbrandingsmotor, en kunnen op die manier zorgen voor een lagere TCO – dat kon u lezen in het vorige nummer van dit magazine. Telematicasystemen kunnen daarbij helpen om betere keuzes te maken over het type elektrische voertuigen dat in de toekomst nodig is en de benodigde laadinfrastructuur.

Rijgedrag monitoren

Naast de bepaling van de route is rijgedrag één van de elementen die de grootste invloed heeft op het verbruik. Op zich is dat laatste een goede manier om het verbruik terug te dringen, maar dan moeten chauffeurs zich wel houden aan wat ze geleerd hebben. Door het rijgedrag van chauffeurs te beheren met behulp van een voertuigtelematicasysteem kunnen wagenparkbeheerders chauffeurs identificeren die inefficiënte rijtechnieken vertonen: te hard rijden, of hard remmen en accelereren. Door dergelijke gedragingen te verminderen, kunnen de brandstofkosten aanzienlijk worden verlaagd. Dat kan op verschillende manieren: via een centraal beheersysteem met meldingen en rapporten, maar ook via apps voor de bestuurder zelf, die dan een score krijgt of tips om zijn verbruik te minderen – zowel via smartphone-toepassingen als in het voertuig gemonteerde systemen.

Maar niet enkel snelheid en het acceleratie- en remgedrag hebben een invloed, ook een te lage bandenspanning laat zich voelen in het verbruik, om nog maar te zwijgen van de extra bandenslijtage die dat met zich meebrengt en de mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid. Toch wordt dat vaak over het hoofd gezien door chauffeurs. De meeste Telematicasystemen bieden daarom de mogelijkheid om de bandenspanning te monitoren, alarmen in te stellen en bestuurders ook waarschuwen en aanzetten tot actie.

Een sluipverbruiker die vaak over het hoofd gezien wordt, is het onnodig stationair draaien Volgens het Britse Department for Transport kan stationair draaien tot 2 liter brandstof per uur verbruiken en meer dan 5,26 kg CO2 uitstoten. Natuurlijk staan voertuigen over het algemeen geen uren onnodig stationair te draaien, maar in de winterkou of tijdens hete zomers gebeurt dat wel vaker. En al die extra liters en euro’s tellen op als je dat bekijkt op een volledig wagenpark.

Merkeigen of third-party systeem?

Dan rest nog de vraag: welke keuze is nu aan te raden, een systeem dat door constructeurs van bestelwagens aangeboden wordt, of een systeem van een externe aanbieder. Ford biedt met zijn ‘Telematics’ bijvoorbeeld een telematicasysteem dat via in de voertuigen ingebouwde FordPass-modem (of via een dongle voor voertuigen van andere merken) gebruikt kan worden om de gezondheidsgegevens van het voertuig te checken en bij de uitgebreidere versie ook tracking & tracing en communicatie met de bestuurder. Steeds meer merken bieden gelijkaardige diensten. Een praktische oplossing waarvoor de hard- en software vaak standaard voorzien is in voertuigen.

Maar hoewel bijvoorbeeld datzelfde systeem van Ford via een dongle ook aan voertuigen van andere constructeurs gekoppeld kan worden, loont het volgens Ellen Le Beer toch de moeite om te vergelijken met onafhankelijke systemen. “Op zich is er niets mis met die oplossingen, meestal doen ze waarvoor ze ontworpen zijn. Maar het belangrijkste voordeel van een merk-onafhankelijke strategie voor het volgen van bestelwagens is het vermijden van versnipperde gegevens. Dankzij een open platform, zoals on Suivo IoT platform, kan je alle gegevens centraliseren, ongeacht welke leveranciers of merken je gebruikt. Deze centralisatie van gegevens zorgt voor een volledig overzicht in duidelijke dashboards en maakt het ook veel eenvoudiger om gegevens met elkaar te verbinden. Zo zie je ’the bigger picture’, krijg je sneller inzichten en kan je slimme beslissingen nemen.”

Bovendien is de telematica vandaag ook toegankelijk en dankzij de meer geconnecteerde aanpak van constructeurs is er veel informatie over het voertuig beschikbaar. “De technologie zelf is nu eenvoudiger te installeren, robuuster, betrouwbaarder en geïntegreerder dan ooit tevoren. In plaats van stand-alone connectiviteit kunnen voertuigvolgbedrijven met behulp van Internet of Things (IoT)-platforms nu meer gegevens van meer apparaten op één plek leveren,” besluit Richard Aertssen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo