Transport Heirwegh: vloot moderniseren in tijden van schaarste

Bij Transport Heirwegh zweren ze bij Mercedes, maar door de aanhoudende toeleveringsproblemen bij de constructeurs doet het bedrijf voor zijn recentste vlootvernieuwing beroep op DAF. De transporteur uit Zele groeit in het segment van het gekoeld containertransport en wacht ongeduldig op de doorbraak van de waterstoftruck.

Vrijdag namiddag en zaterdag is het ‘wasdag’ bij Transport Heirwegh. Het bedrijf maakt er een punt van dat het wagenpark, zo’n veertig trucks in totaal, er onberispelijk uitziet. En dus passeren de wagens in principe elk weekend langs de carwash. “Dat is cruciaal voor de uitstraling van het bedrijf”, zegt eigenaar Tom Claeys.

Claeys kwam in 1995 aan het hoofd te staan van Heirwegh, maar de geschiedenis van het bedrijf gaat veel verder terug. Het waren de ouders van de broers Staf en Cesar Heirwegh die kort na de Tweede Wereldoorlog een transportbedrijf oprichtten. Op het moment dat Claeys de overname afrondde, telde het bedrijf vier trucks en twee personeelsleden. Inmiddels is de vloot aangegroeid tot een veertigtal wagens, een aantal dat jaarlijks met één à twee exemplaren toeneemt.

Opvolging voor de ‘genset’

Het specialisme van Heirwegh is het containervervoer. In de afgelopen jaren ziet Heirwegh groei in het segment van de gekoelde containers. In 2008 werd de eerste truck met Ecodrive uitgerust en tegen begin volgend jaar wil Heirwegh er 9 operationeel hebben. Deze aandrijfmodule levert een constante spanning van 400 volt met behulp van een hydro-elektrische pomp. Die technologie vervangt op termijn de bekende ‘genset’-onderbouw op het containerchassis. “De nieuwe technologieën zijn zuiniger en milieuvriendelijker, want ze gebruiken slechts één verbrandingsmotor, terwijl ze een continue werking garanderen”, zegt Claeys.

Intussen wordt aan uitbreiding van de terreinen gewerkt. “In 2013 kochten we een extra terrein met 3200 m² magazijn aan in de Lindestraat.  Daar gaan we volgend jaar uitbreiden met 1600m² hoogbouw van 15 meter.  In 2017 kwam er een extra site van 18.000 m² bij waarvan 8800m² bebouwd is. Plan is om tegen eind 2023 daar volledig in te trekken”, klinkt het. Op de terreinen in Zele werd ook geïnvesteerd in de plaatsing een nieuwe hoogspanningscabine met een tiental extra ‘reeferplugs’, aansluitingen voor de aandrijving van gekoelde containers. Heirwegh beschikt er ook over een eigen ‘stacker’ om de containers snel te stapelen en te laden.

Naast het rollend materieel voor containervervoer heeft het bedrijf nog enkele klassieke opleggers en diepladers in de vloot, naast enkele huifwagens. Daarmee verzorgt Heirwegh occasioneel transporten voor bedrijven uit de buurt. Die lokale verankering en de goede banden met de plaatselijke ondernemingen zijn voor het bedrijf van groot belang.

Een opvallend buitenbeentje in de Heirwegh-vloot is de evenementwagen die als VIP-lounge en zelfs als medialokaal gebruikt kan worden.

Leveringen vertraagd

De grote meerderheid van de Heirwegh-vloot bestaat uit Mercedes-trucks. Toch prijkten recent enkele nieuwe DAF XF 480’s op het parkeerterrein. “We werken voor deze levering van in totaal vier vrachtwagens met DAF omdat Mercedes door bevoorradingsproblemen niet kon leveren. Overigens zijn op de nieuwe DAF’s ook enkele camerasystemen nog niet gemonteerd kunnen worden vanwege tekort aan bepaalde componenten. Het is niet duidelijk wanneer die wel beschikbaar zullen worden. Maar voor het overige blijven we Mercedes trouw: bedoeling is om in het voorjaar van 2023 vier nieuwe Mercedes-trucks in gebruik te nemen.”

Heirwegh houdt de wagen relatief lang in de vloot, tot wel acht jaar, daar waar de norm in de sector eerder op vijf jaar ligt. Trucks beginnen hun ‘carrière’ in het internationale vervoer en worden in de tweede fase van hun werkzame bestaan ingezet op de binnenlandse trajecten. In de buitenlandse trafieken draaien de vrachtwagens zo’n 130.000 kilometer per jaar, binnen de landsgrenzen gaat het om zo’n 100.000 kilometer per jaar. De productieproblemen bij de grote fabrikanten zorgen ervoor dat die relatief hoge leeftijd nog een tijd lang de norm blijft.

De toegenomen zuinigheid van de nieuwere vrachtwagens is dan weer een van de hoofdredenen om de vloot te vernieuwen. “Van 30 à 32 liter per 100 kilometer naar 25 is een groot verschil. De nieuwe DAF-vrachtwagens worden ook voorzien van een systeem om het verbruik nauw op te volgen.”

Vintage

Ook Tom Claeys’ passie voor vintage vrachtwagens is duidelijk aanwezig. Er zijn bijvoorbeeld plannen om de eerste vrachtwagen die Claeys ooit kocht, een MAN, op termijn op te knappen en van het diepgroene Heirwegh-livrei te voorzien. “Recent was ik ook op zoek naar een Mercedes SK. Die zijn zeer moeilijk te vinden, want het merendeel van de exemplaren is indertijd naar het buitenland geëxporteerd”, zegt Claeys. “Ik heb een SK Eurocab gevonden, deze word binnenkort in mijn kleur gezet, eindelijk een Benz-oldtimer!”

Het bedrijf kan ook bogen op een collectie van vier oldtimer-vrachtwagens, allemaal Scania’s. Het merendeel uit de jaren ’70 en ’80, maar ook een witte ‘Torpedo’ uit het begin van de 21e eeuw. In de reguliere vloot van Heirwegh zul niettemin maar zelden een Scania tegenkomen. “De kwaliteit van het merk staat niet ter discussie, maar ik kwam nooit met hen tot een vergelijk over de prijzen. Ik ga niet bedelen om met een Scania te mogen rijden”.

Met de Belgische importeur van Mercedes en dienstverlener Hedin Automotive is de verhouding opperbest. “Veel onderhoud doen we zelf, maar dan nog moet je een goede samenwerking hebben met je dealer. De prijs van het voertuig is één factor, maar de service na verkoop is minstens zo belangrijk.” Heirwegh beschikt over een eigen werkplaats en onderdelenmagazijn voor de courante reparaties en onderhoud van de vloot.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo