Volkswagen lanceert de ID. Buzz Cargo

De ID. Buzz is de moderne incarnatie van de T1, het icoon uit de jaren ’50 en ’60. Het elektrische busje is er zowel als passagiersversie en als bedrijfsvoertuig en word deze herfst op de markt gebracht.

De ID. Buzz wordt door Volkswagen Commercial Vehicles geproduceerd in Hannover en is volgens VW een belangrijk model om zijn professionele klanten te blijven aanspreken, die de komende jaren steeds meer elektrische voertuigen nodig zullen hebben. Het is het grootste model van VW (en het eerste model van VW Commercial Vehicles) op het MEB-platform, dat ook de basis vormt voor de andere ID-modellen van het merk.

77 kWh

Zoals eerder al aangekondigd, wordt de ID. Buzz gelanceerd met een 77 kWh grote batterij (bruto: 82 kWh) die een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor op de achteras aandrijft. Volkswagen belooft 425 km autonomie met een volle batterij.

Opladen kan tot 11 kW met wisselstroom en tot 170 kW met een DC-snellader, waarmee een laadbeurt van 5-80% in 30 minuten voorbij is. Een nieuwigheid van de ID. Buzz is dat hij ook bidirectioneel laden ondersteunt, waarmee hij als thuisbatterij kan gebruikt worden (met een speciale wallbox), of in de toekomst zelfs als bufferbatterij voor het lichtnet.

Minder fleurig dan personenbusje

Het design van de VW ID. Buzz leunt sterk aan bij dat van de conceptcar, maar dan met meer realistische proporties. Er wordt veel verwezen naar zijn voorvader T1, ook met de (optionele) tweekleurige lak. De ID. Buzz Cargo krijgt wel een ‘kalere’ look dan de personenversie, de lichtbalk achteraan ontbreekt en ook het interieur is minder fleurig qua kleuren en design.

Qua formaat is de ID. Buzz zo’n 20 cm korter dan de T6.1, voor een lengte van 4.712 mm, een breedte van 1.985 mm en een hoogte van 1.937 mm. Zijn draaicirkel van 11,1 m is gelijkaardig aan die van een VW Golf.

600 kg laadvermogen

Met zijn 2.989 mm is de wielbasis lang. Afhankelijk van de uitvoering zijn de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo respectievelijk 1.927 tot 1.951 mm hoog en de laaddrempel is 632 mm. In de breedte meten beide ID. Buzz-modellen 1.985 mm zonder buitenspiegels. Er kunnen twee europallets achterin. Qua laadvermogens belooft Volkswagen 600 kilo in de laadruimte en nog eens 100 kilo op het dak, met een volume van 3,9 m³.

Klanten hebben de keuze tussen twee of drie zitplaatsen, een achterklep of achterdeuren en een of twee schuifdeuren. Je kan ook een venster krijgen in de scheiding tussen de laadruimte en de cabine. Optioneel is er een klep in de laadruimte die uitkomt onder de passagierszetel, voor lange en smalle voorwerpen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo