[INTERVIEW] Withofs Bulk Logistics: Verdubbelen om te bloeien

2022 is een druk jaar voor Withofs Bulk Logistics: een nieuwe Managing Director is aangetreden en het bedrijf heeft een gloednieuw hoofdkantoor in gebruik genomen. Dit was de perfecte gelegenheid om met de eigenaar Gino Withofs en de nieuwe MD Marc Koenders de balans op te maken…

Dit artikel verscheen in Truck & Business 283.

Withofs Bulk Logistics heeft eindelijk een pand dat met zijn tijd meegaat. Voor de dagelijkse leiding kan Gino Withofs nu rekenen op Marc Koenders. De Nederlander, met op zijn CV serieuze referenties van H&S Transport en Nouwens Transport, neemt nu de functie over die voorheen door Theo Dexters werd vervuld.

Geen vestiging in het oosten

Truck & Business: Wat is het verschil tussen de opdracht aan Theo Dexters en die aan Marc Koenders?

Gino Withofs: De opdracht van Theo Dexters, die van beperkte duur was, bestond erin Withofs Bulk Logistics voor te bereiden op een nieuwe groeifase. De basisstructuur staat nu en met Marc kunnen we nu verder gaan.

T&B: Is deze groei een absolute noodzaak?

Withofs: Ja, er is nog ruimte voor kleine structuren, maar we zijn of te groot of te klein. Ik zou het bedrijf graag verder laten groeien naar 100 vrachtwagens, zodat we de kwaliteit die we nu aan onze klanten leveren kunnen blijven garanderen en tegelijkertijd aan alle nieuwe regelgeving kunnen blijven voldoen. In mijn vaders tijd, moest je gewoon hard werken. Tegenwoordig is hard werken geen garantie meer.

T&B: Wat is uw eerste beoordeling van het mobiliteitspakket?

Withofs: We hebben nooit een eigen filiaal gehad omdat we te klein waren om een dergelijk avontuur aan te gaan. We maken gebruik van buitenlandse onderaannemers, maar er is veel beweging. De verplichting om het voertuig terug te brengen dwingt hen om oplossingen te vinden. Vloten van 100 vrachtwagens kunnen zich aanpassen, maar voor een bedrijf met minder dan vijf vrachtwagens is dat niet mogelijk. Dus sommigen geven het op… of komen hier met Belgische platen rijden. We hebben ook Bulgaarse, Roemeense en Litouwse chauffeurs die naar België komen om een rijbewijs aan te vragen. En aangezien we niet gemakkelijk Belgische chauffeurs kunnen vinden, zijn we gedwongen naar andere nationaliteiten te kijken. Zolang ze goed werken…

T&B: Is de taalkwestie minder belangrijk dan vroeger?

Withofs: Ja, tien jaar geleden wilden chemische sites alleen Frans- of Nederlandstalige chauffeurs, maar die vinden ze niet meer, dus moeten ook zij zich gewonnen geven. Zelfs in Nederland zijn er dingen aan het veranderen.

Voorzichtig voor 2023

T&B: Werkt u momenteel tegen normale tarieven?

Withofs: De afgelopen twee jaar heb ik een eerlijke prijs kunnen vragen op basis van de kwaliteit en de service die wij onze klanten garanderen. Vandaag moeten we voorzichtig zijn. Sommige klanten kunnen gewoon niet meer betalen en soms is het een kwestie van overleven.

T&B: Is er al een vertraging in de chemische industrie?

Withofs: Momenteel merken we nog niet veel, maar de prognoses voor 2023 zijn zeer voorzichtig, zelfs negatief. Anderzijds zijn er ook nieuwe projecten in opkomst, met name in de nieuwe trend van nearshoring. In feite denk ik dat alles wat we de afgelopen jaren hebben meegemaakt een katalysator is voor een duurzamere economie.

T&B: Over duurzaamheid gesproken, aan welke oplossingen geeft u de voorkeur?

Withofs: Wij waren een van de pioniers van dual fuel trucks, maar ik ben blij dat we niet voor LNG gekozen hebben. De meest voor de hand liggende oplossing voor ons is HVO, en we hebben een klant die daarvoor betaalt. Vandaag zijn elektrische vrachtwagens nog niet rijp genoeg voor ons, aangezien wij met 44 ton rijden en een actieradius van 1000 kilometer nodig hebben. Het is ook een kwestie van voldoende beschikbare oplaadstations. Wees voorzichtig: als we bijvoorbeeld dagelijks naar München zouden rijden, zouden we snel oplossingen kunnen vinden, maar ons werk is te divers. Laat de elektrische vrachtwagens zich maar bewijzen in de distributiesector, waar ze sneller resultaten kunnen boeken.

T&B: Staat u onder druk van uw klanten om uw wagenpark koolstofvrij te maken?

Withofs: Neen, voorlopig nog niet. Om de eenvoudige reden dat zij grondstoffen produceren en de CO2-impact van hun logistiek bijna niets is vergeleken met die van de productie. Dat is heel wat anders dan werken voor bij voorbeeld IKEA.

Wachtend op eCMR…

T&B: U hebt een nieuw centraal hoofdkwartier ingehuldigd, maar tussen de beslissing om het te bouwen en de inhuldiging kwam Covid…

Withofs: De beslissing is genomen in 2018. Maar toen Covid kwam en iedereen thuis moest werken, beseften we dat er niet veel nodig was om efficiënt op afstand te werken. Dit versnelde onze digitale verschuiving, en deze digitalisering biedt ons nu kansen. De volgende stap is het opzetten van API’s met klanten. We zijn klaar om eCMR te gebruiken, maar helaas kunnen we het alleen in België gebruiken. Als we het in het buitenland willen gebruiken, riskeren we een boete!

T&B: Is er vraag van klanten?

Withofs: Ze zijn in ieder geval bereid om ons te volgen. Het is jammer dat we een paar jaar geleden voorop liepen in België en nu achterlopen.

T&B: Tot slot, hoe zou u willen dat uw bedrijf er over vijf jaar uitziet?

Withofs: Idealiter zouden we een omzet van 16 tot 18 miljoen euro en ca 100 voertuigen willen hebben. Langzaamaan zullen wij een deel van de stromen die wij aan onderaannemers toevertrouwen, overnemen. Wij verwachten dat het verschil in kostprijs te klein zal worden om het risico te nemen dat wij geen controle houden.

De pijlers van de groei

T&B: Op welke pijlers baseert u de groei van het bedrijf?

Marc Koenders: De visie zal niet veranderen: een klantgericht bedrijf met een persoonlijke benadering en een uitstekende kwaliteit van de dienstverlening. Nu moeten we ervoor zorgen dat het bedrijf zich snel kan aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Dit betekent een frequente monitoring van financiële gegevens, de snelle toepassing van Big Data, die nu al verrassende resultaten oplevert op het gebied van ritanalyse, en een bedrijfscultuur waarin iedereen mondig is, maar ook dingen moet durven zeggen tegen zijn collega’s. Van onze kant spelen wij de kaart van totale transparantie: de deur staat altijd open…

Interview VIP

Voor jou is geluk…

Withofs: … het vinden van het juiste evenwicht tussen een zorgeloos leven met familie en vrienden enerzijds en ondernemerschap en de wil om zich te onderscheiden anderzijds.

Welke andere ondernemers bewondert u?

Withofs: In onze sector, Noël Essers en Jo Van Moer, voor de risico’s die ze durfden te nemen.

Wat is je slogan?

Withofs: De bedrijfsslogan is ‘Your Partner Based on Trust’. Consistentie is de basis voor het opbouwen van vertrouwen. Maak dus nooit beloftes die je niet kunt nakomen.

Withofs Bulk Logistics in het kort

Directie: Marc Koenders (CEO), Gino Withofs (eigenaar)

– Hoofdkantoor: Lanaken + dochteronderneming in Kerkrade (Nederland)

– Specialiteit: weg- en intermodaal vervoer van bulkproducten in vaste of vloeibare vorm

– Wagenpark: 52 voertuigen in België, 7 in Nederland

– Omzet: 9,8 miljoen euro (2021)

www.withofs.be

 

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo