Brussels Motor Show was een geslaagde gok

Met 271.057 bezoekers heeft Febiac niet het doel bereikt dat het zich voor deze 100ste editie van het Autosalon van Brussel had gesteld (minstens 300.000 bezoekers), maar de algemene opinie is dat deze herlancering een succes was.

De grote menigte die zich tijdens het afgelopen weekend verzamelde, deed denken aan de grote dagen van het Autosalon, met gezinnen, jonge e-sports fanaten, petrolheads zoals ze nog steeds zijn, en veel belangstelling voor alles wat met elektrische mobiliteit te maken heeft. Natuurlijk werd de numerieke doelstelling niet gehaald, maar door de apocalyptische weersomstandigheden op vrijdag ging het effect van de nocturne tot 22.00 uur verloren.

De Belgen zijn hun autosalon niet vergeten en konden een hele reeks alternatieve mobiliteitsaanbiedingen ontdekken (onder meer via hal 11, die volledig door D’Ieteren werd bezet). De merken bekeken ook van dichtbij wat er gedurende de acht dagen in de hallen van Brussels Expo gebeurde. Voor velen van hen is het Autosalon van Brussel (enigszins bij gebrek aan concurrentie, dat is waar) opgeklommen naar de eerste categorie, waar het nog niet zo lang geleden Genève, Frankfurt en Parijs moest voor laten gaan.

En hoe zit het met de professionele bezoeker in dit alles? Ze zullen het verschil hebben opgemerkt in de manier waarop de merken hun lichte bedrijfswagengamma behandelen (Ford, Renault, Volkswagen en Maxus hebben het spel echt gespeeld – met een speciale vermelding voor Ford, die zelfs elk uur een 100% “LCV” show gaf – in tegenstelling tot Stellantis en de Japanners), maar ze zullen waarschijnlijk niet veel nieuws hebben geleerd buiten de merken zelf, met slechts drie carrosseriebouwers/monteurs aanwezig in hal 9.

Febiac kondigt nu al de 101e editie van het salon aan voor 12 januari 2024. Tegen die tijd zal veel zijn gebeurd, maar als je aan wat we in 2022 zagen een hal gewijd aan motoren (een grote bron van bezoekers) en een B2B-hal gewijd aan lichte bedrijfsvoertuigen toevoegt, vind je waarschijnlijk een beursconcept dat de komende jaren stand zal houden. Mits het winstgevend is voor de organisator, natuurlijk.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo