Sibelga is de netbeheerder voor elektriciteit en aardgas voor de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en verantwoordelijk voor de gemeentelijke openbare straatverlichting in de regio. We spraken met Grégory Navet, Mobility, Fleet & Tools Manager bij het bedrijf.
VAN Management: Hoe ziet het wagenpark van Sibelga eruit?
Grégory Navet: Naast zo’n 240 personenwagens hebben we ook ongeveer 420 bedrijfsvoertuigen in dienst voor de meest uiteenlopende taken. Dat gaat van de compacte Renault Zoe Cargo voor opnames van meterstanden, over de VW Caddy, de Fiat Ducato en de Ford Transit voor kleine en middelgrote interventies tot bijvoorbeeld de Iveco Daily 5 ton en tiental vrachtwagens voor grotere werken. Uit het verleden hebben we ook nog wat Citroën’s Berlingo, Renaults Kangoo en Nissan’s e-NV200, één van onze eerste elektrische voertuigen van een tiental jaar geleden. Een beperkt aantal merken zou de zaken misschien makkelijker maken, maar de voertuigen worden gekozen via openbare aanbestedingen.
VM: Dat zijn veel garages om mee samen te werken?
Grégory Navet: Over het algemeen hebben chauffeurs hun eigen voertuig, maar voor gespecialiseerde toepassingen en interventiewagens hebben we een pool. Afhankelijk van het functietype en het voertuig worden de voertuigen opgehaald door de garage voor het onderhoud en de keuring, maar het gebeurt ook dat chauffeurs zelf op onderhoud gaan als dat minder tijdverlies betekent.
VM: Het operationele beheer van het park moet een stevige kluif zijn?
Grégory Navet: Daarvoor werken we daarvoor samen met een externe partner, een leasemaatschappij. Als we dat in-house zouden moeten doen, hebben we heel wat extra mankracht nodig, zowel voor de praktische kant als de boekhoudkundige. Nu krijgen we van onze partner één maandelijkse factuur voor het beheer zelf en één factuur voor de kosten van onder andere onderhoud en herstellingen.
VM: Maar jullie leasen de voertuigen niet?
Grégory Navet: Neen, die kopen we zelf aan. De partner doet het eerste niveau van of operationele beheer en de remarketing. Wat we zelf doen, is de aankoop via een procedure met lastenboeken, de inschrijving, coördinatie voor de ombouw en belettering, de coördinatie tussen de partner en de chauffeurs, de vervanging van de voertuigen, beheer van verzekeringen, de opvolging van koetswerkschade en de opvolging van de boetes, bijvoorbeeld voor onze prioritaire voertuigen tijdens dringende interventies.
VM: Zo te zien hebben jullie niet al te veel ‘standaardvoertuigen’ in park.
Grégory Navet: Zo goed als al onze bestelwagens zijn voorzien van één of andere vorm van aanpassing. Dat kan gaan van een simpel rek, over werkbanken of een kraan, tot bijvoorbeeld een bestelwagen met een volledige controlekamer die rechtstreeks ingeplugd kan worden op het net om diagnoses uit te voeren. De kleine voertuigen worden aangepast door Sortimo, de middelgrote door Amecam en de grote door Abeco. Ook die leveranciers worden om de drie of 5 jaar gekozen via een openbare aanbesteding.
VM: Hoe groot is de focus op alternatieve aandrijvingen?
Grégory Navet: Op dit moment beschikt niet minder dan 52% van ons wagenpark met één of ander type van alternatieve aandrijving, voornamelijk CNG en elektrisch. Naar de toekomst proberen we zoveel mogelijk in te zetten op elektrisch. Op vraag van het Brussels gewest begeleidt Sibelga in Brussel ook voor de uitbouw van het openbare laadnetwerk, met 11.000 laadpunten tegen 2035, dus we hebben op dat vlak ook een voorbeeldfunctie. Zo hebben we op dit moment 20 Fords eTransit en 24 VW’s ID. Buzz in bestelling. Volgend jaar komen daar nog 30 elektrische bestelwagens bij, maar aangezien de markt zo snel evolueert, loopt die aanbesteding nog.
VM: Hoe zorgen jullie ervoor dat die elektrische voertuigen opgeladen geraken?
Grégory Navet: Met verbrandingsmotoren konden we een algemene fleet policy opstellen rond tanken, maar met elektrische voertuigen is dat puur maatwerk geworden. We hebben een uitgebreide laadinfrastructuur op de site hier, en bij sommige personeelsleden installeren we laadinfrastructuur thuis. Anderen maken dan weer gebruik van het publieke laadnetwerk, wat lukt met kleine en middelgrote bestelwagens, maar voor de grotere modellen is er niet altijd genoeg parkeerplek aan laadpalen.
VM: Bij de grotere voertuigen zal ook het geen sinecure zijn om elektrische modellen te vinden?
Grégory Navet: Dat klopt, en ook het aantal modellen in die categorie met CNG is beperkt geworden. Daardoor hebben we voor een aantal nieuwe voertuigen met rijbewijs C toch opnieuw voor diesel moeten kiezen. Voor de toekomst kijken we onder andere naar waterstof om dat op te lossen, maar dat aanbod is nog in volle ontwikkeling. We werken samen met de VUB en de MIVB trouwens aan een proefproject om de introductie van waterstofvoertuigen bij de Brusselse openbare instellingen voor te bereiden.
VM: Jullie mensen werken vooral in de stad. Wordt er ook gekeken naar last-mile oplossingen?
Grégory Navet: Zeker. Voor onze techniekers zijn we nu bezig met fietsen, die vooral praktisch zijn voor bijvoorbeeld meteropnames, en cargo bikes die voor bepaalde klussen makkelijk lichte materialen mee kunnen nemen.
VM: Wat zijn, naast de veranderende mobiliteit, de uitdagingen op korte termijn?
Grégory Navet: Enerzijds willen we natuurlijk het aantal ongevallen doen dalen door bestelwagens met extra veiligheidstechnologieën te bestellen en rijvaardigheidstraining te voorzien in samenwerking met de RACB. Dat doet ook het verbruik dalen. Anderzijds zijn materiaaldiefstallen uit bestelwagens een issue. In de Covid-periode was dat een minder groot probleem, maar dit jaar hebben we al veel last gehad van diefstallen. Vaak gebeurt dat ‘s avonds, dus we proberen het personeel te sensibiliseren over waar en hoe ze parkeren en bijkomende beveiliging te plaatsen. Maar als dieven echt willen inbreken, dan doen ze dat, en zorgt meer beveiliging voor meer gevolgschade..