Van Mieghem zet binnenkort eerste eActros in

Van Mieghem Logistics kan binnenkort zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik nemen. Na tien maanden de pre-productieversie van de Mercedes-Benz eActros te hebben getest, heeft het bedrijf uit Saintes gekozen voor een eerste productietruck, die momenteel bij Matthys wordt uitgerust met een koelopbouw. Het ‘huwelijk’ tussen het chassis en de opbouw heeft net plaatsgevonden.

Het wagenpark van Van Mieghem Logistics bestaat voor bijna 90% uit Mercedes-Benz trucks. Daimler Truck selecteerde het Brabantse transportbedrijf om de eActros in reële omstandigheden te testen en hij legde 30.000 km af zonder schade. Met zijn gemotoriseerde as, die het mogelijk maakt af te zien van een aandrijfas en versnellingsbak, overtuigde hij Van Mieghem Logistics met zijn lage eigen gewicht, zijn grote actieradius en de mogelijkheden die hij biedt op het vlak van opbouw. Het is de eerste elektrische vrachtwagen die Daimler Truck in België verkoopt.

Van Mieghem Logistics heeft daarom gekozen voor de eActros 400, die beschikt over vier batterijpakketten, waardoor hij een bereik heeft van ongeveer 400 kilometer in de distributie. “Onze vrachtwagen is uitgerust met een elektrische Mitsubishi koelunit, waardoor we ongeveer 10% van het normale bereik verliezen, afhankelijk van de temperatuurprogrammering, maar we kunnen de goederen van onze klanten zonder uitstoot en zonder lawaai distribueren in een straal van 200 km rond Brussel”, legt Laurent Van Mieghem, directielid van Van Mieghem Logistics, uit.

Matthys NV staat momenteel in voor de montage van de koelunit en de koelopbouw. Het feit dat het om een elektrische vrachtwagen gaat legt bepaalde beperkingen op volgens Bart Matthys: “Je kunt niet met laswerk werken, daarom hebben we gekozen voor een geschroefde oplossing, die op voorhand kan worden gemaakt en eventueel aan de vrachtwagen kan worden aangepast. Een andere specifieke oplossing is de aansluiting van de koelunit via de elektrische aftakas. De koelunit werkt op gelijkstroom, waardoor energiepieken worden vermeden, ongeacht de temperatuur die de unit moet leveren. Ten slotte werkt de D’Hollandia-achterklep op 24 volt en kan hij worden aangesloten op de twee hulpaccu’s van de vrachtwagen.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo