Secretaris-generaal Michaël Reul van UPTR wil prijsvervalsing vermijden en stelt voor om bpost om te splitsen. (bron: L’Echo)
UPTR, de federatie van transportbedrijven, schuift een splitsing van bpost naar voren als antwoord op een vraag vanuit het Parlement. Het ene deel van bpost zou gewijd zijn aan post en de universele dienst, het andere deel gericht op de logistiek en levering van pakketten.
UPTR voerde een klein onderzoek uit en merkte een verschil op tussen het lonen die worden betaald door privébedrijven en die door bpost. “Bpost betaalt lagere lonen dan private onderaannemers,” zegt Michaël Reul. “Dat geeft de groep een concurrentievoordeel dat nog versterkt zou worden als het principe van een minimumloon in de wet verankerd zou worden.” Zo zou bpost zich schuldig maken aan dumping, volgens Reul.
Het gemiddelde salaris van een chauffeur in de privésector zou 2.962 euro bruto per maand bedragen, tegenover 2.146 euro voor een nieuwe chauffeur bij bpost.
Reul: “Daarom pleiten wij voor een opsplitsing van bpost: de post en alles wat deel uitmaakt van de universele dienst, plus ongetwijfeld de uitreiking van kranten en tijdschriften, zou in handen van de Staat blijven, terwijl de transport- en logistieke activiteiten zouden worden verkocht.”
bpost reageerde alvast. Ten eerste is de situatie van de chauffeurs complex. Er zouden statutaire medewerkers zijn, contractuele medewerkers met een loonschaal, andere contractuele medewerkers, enzovoort. “Als we het gemiddelde nemen van hun lonen, komen we op een totaal ander cijfer uit dan datgene waar de UPTR over spreekt,” laat de groep weten.
Ten tweede bepaalt het wetsontwerp ondertekend door minister Petra De Sutter dat het minimumloon zal worden vastgelegd door het paritair comité 140.03 (transport en logistiek) en voor iedereen zal gelden, ook voor bpost.