ALD-LeasePlan doet zijn strategie 2026 uit de doeken

Op de nieuwe naam voor ALD-Leaseplan is het nog wachten, maar ‘s werelds grootste leasemaatschappij heeft wel al zijn strategie voor de komende drie jaar voorgesteld.

Nu de integratie van LeasePlan in ALD afgerond en daarmee ook het ‘Move 2025’-plan uitgevoerd is, stelde CEO Tim Albertsen de ‘PowerUP 2026’-strategie van de nieuwe entiteit voor. Naast een aantal financiële en operationele doelstellingen, zoals 440 miljoen euro aan synergievoordelen dankzij de integratie van LeasePlan en 6% hogere inkomsten binnen de drie jaar, draait het daarbij vooral om een efficiëntieverhoging en scherpe EV-doelstellingen.

Schaalvoordelen

Tegen 2026 moet minstens 50% van de vloot van ALD-LeasePlan elektrisch zijn, waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot onder de 90 gram per kilometer moet dalen (35% minder dan in 2019). Het bedrijf wil dat doen door in te zetten op advies en consultancy en door het voor klanten eenvoudiger te maken om te kiezen voor elektrische voertuigen door ‘holistische end-to-end’ oplossingen aan te bieden, die ook beter digitaal toegankelijk moeten zijn. En dat zal een grote impact hebben, want dit moment is ALD-LeasePlan de grootste leasemaatschappij ter wereld, met een vloot van 3,4 miljoen voertuigen. Zo’n 428.000 daarvan zijn nu elektrisch of plug-in hybride, maar dat cijfer moet de komende 3 jaar dus sterk omhoog. Het bedrijf wil zijn omvang ook inzetten om te zorgen voor schaalvoordelen, ook wat de prijzen bij de inkoop van voertuigen en diensten betreft. Met 800.000 voertuigen per jaar is ALD-LeasePlan de grootste autokoper ter wereld. Onder andere meer gepreconfigureerde voertuigen (20% in 2026 tegen 10% nu) en een betere sturing van klanten in het aftersales-netwerk (95% in 2026 tegen 65% nu) moeten daarbij dienen als hefboom en de kosten optimaliseren.

Daarnaast wil het bedrijf multimodaliteit ook nog meer gaan promoten. Tegen 2026 wil het 200.000 actieve gebruikers voor zijn Mobility as a Service-platform. Ook nieuwe strategieën zoals flexibele contracten en abonnementsformules zullen meer deel uitmaken van het aanbod, terwijl vooral EV’s in meerdere cycli ter beschikking gesteld zullen worden aan klanten, met ‘second-life leasing’.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo