De Mercedes-Benz Arocs SLT is al geen gewone truck, maar de SLT 4463 AS 8×6 die aan Viktor Baumann is geleverd, is dat nog minder: zijn maximale getrokken last bedraagt 1000 ton… als hij in combinatie met andere trucks rijdt.
De Arocs SLT 4463 AS 8×6, uitgerust met een brede BigSpace-cabine in tegenstelling tot de andere Arocs, is het werk van Paul Nutzfahrzeuge. De Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks fabriek in Molsheim (Frankrijk) monteerde aanvankelijk een duwas met starthulp. Dit maakte van de Arocs een 8×6. Daarnaast werden de koppelschotel, de heavy-duty schakelinrichting en de heavy-duty koppelinrichtingen aan de voor- en achterzijde toegevoegd. Achter de cabine bevindt zich een extra koelsysteem, een brandstoftank van 900 liter en het hydraulische systeem voor de besturing van de oplegger. Paul Nutzfahrzeuge verving vervolgens de 2,3 meter StreamSpace-cabine door een 2,5 meter brede BigSpace-cabine. De nieuwe cabine heeft een kleine motortunnel van ongeveer 100 mm, om de toegestane totale hoogte van vier meter niet te overschrijden. Daarom is de truck ook aan de voorkant verlaagd. Paul installeerde ook opbergboxen achter de cabine en monteerde de ballastbak. Alles bij elkaar duurde de ombouw ongeveer vier maanden.
Viktor Baumann GmbH, die het voertuig heeft gekocht, is gespecialiseerd in zwaar transport en zal deze speciale truck (onder andere) gebruiken om transformatoren en warmtewisselaars te vervoeren. Vaak trekken twee, drie of meer aan elkaar gekoppelde trucks een meerassig platform, zoals een dieplader of een tankbrug, terwijl een andere truck het geheel voortduwt. Het totale gewicht van deze combinatie, d.w.z. het gecombineerde gewicht van de voertuigen en de vracht, kan dus meer dan 1.000 ton bedragen. De nieuwe Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8×6 heeft daarom een trekvermogen tot 1.000 ton op de trekhaak en is ontworpen om het laatste trekkende voertuig te zijn en dus de schakel met de trailer.