De Europese Commissie heeft de overgangsperiode tussen de oude en de nieuwe digitale tachograaf met twee maanden verlengd. Fabrikanten van de SMT2 digitale tachograaf zijn nog steeds niet in staat om voldoende aantallen te leveren aan vrachtwagenfabrikanten.
Vanaf 21 augustus moeten alle nieuwe vrachtwagens die in Europa geregistreerd worden uitgerust zijn met een digitale tachograaf van de nieuwe generatie. Er zijn slechts twee goedgekeurde apparaten (van Continental en Stoneridge) en de tachograaf dreigde het nieuwe knelpunt voor fabrikanten te worden.
In de praktijk is het aan de lidstaten. Als een lidstaat daartoe besluit, hoeven nieuwe vrachtwagens die tussen 21 augustus en 31 december 2023 worden geregistreerd pas op 18 augustus 2025 met een SMT2-tachograaf te zijn uitgerust. Dit is dezelfde datum als voor voertuigen die vóór 21 augustus 2023 zijn ingeschreven en internationaal vervoer verrichten.
“Verscheidene lidstaten hadden eenzijdig besloten een respijtperiode toe te kennen. We zijn blij dat de Commissie het initiatief heeft genomen en leiderschap heeft getoond door een gecoördineerde en geharmoniseerde aanpak voor te stellen”, zegt Raluca Marian, IRU-directeur Europese zaken.