Vier merken (vijf, als je Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk meetelt), drie verschillende modellen – dat zijn twaalf lichte bedrijfsvoertuigen die Stellantis Pro One net een facelift heeft gegeven voor het modeljaar 2024. De verschillende merken maken van de gelegenheid gebruik om oplossingen over te nemen die al beschikbaar waren in hun zustermerken.
Uiterlijk onderscheiden de nieuwe modellen zich door een nieuwe voorkant. Dit is vrijwel het enige dat de modellen onderscheidt die onder elk merk binnen dezelfde voertuigfamilie worden geproduceerd. De wijzigingen zijn gering bij de grote bestelwagens, maar zorgen voor een fraaie stijloefening bij de lichte en middelzware modellen. De Peugeot Expert en Partner hebben bijvoorbeeld een zeer geslaagde nieuwe look gekregen. Stellantis heeft ook een verlaging van de luchtpenetratiecoëfficiënt aangekondigd, wat zou moeten bijdragen tot een lager brandstofverbruik.
Nul-emissie oplossingen
Mechanisch kondigt Stellantis een nieuwe generatie 2,2-liter dieselmotoren aan, verkrijgbaar in drie vermogens (120 pk, 140 pk en 180 pk), gecombineerd met een nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak en een nieuwe automatische 8-versnellingsbak (soms optioneel).
Alle drie de reeksen profiteren ook van een nieuwe generatie batterijen voor hun elektrische versies. De WLTP-cyclus voor compacte bestelwagens heeft nu een actieradius tot 330 km (50 of 75 kWh batterijen) voor middelgrote bestelwagens en tot 350 km en 420 km voor grote bestelwagens met een 110 kWh batterij. De huidige Fiat e-Ducato is bijvoorbeeld momenteel beperkt tot 79 kWh en belooft een actieradius van 370 km. Deze batterijen kunnen nu worden opgeladen met een vermogen van 100 kW op kleine bestelwagens en 150 kW op grote bestelwagens. De ‘e’-versies krijgen ook een nieuw regeneratief remsysteem en een warmtepomp in de compacte bestelwagens, die het gebruik van energie bij koud weer optimaliseert om de actieradius van het voertuig te maximaliseren.
Stellantis verbetert ook zijn gamma waterstofoplossingen, opnieuw gebaseerd op een brandstofcel. Dit aandrijfsysteem, voorlopig nog voorbehouden aan middelgrote bestelwagens (en voor het eerst op de Opel Movano, maar nog niet op de Fiat Scudo), biedt een bereik van 400 km. In 2024 wordt het uitgebreid naar grote bestelwagens, met een bereik tot 500 km.
Nieuwe bestuurderspost
Alle dashboards zijn nu configureerbaar, met een groter centraal scherm en een nieuwe human-machine interface (HMI). Bijzonder opmerkelijk is het Dynamic Surround Vision-systeem, dat camera’s gebruikt om een breed zicht rondom het voertuig te bieden, waardoor het gemakkelijker wordt om in drukke gebieden te navigeren. Er zijn ook specifieke verbeteringen voor kleine bestelwagens (een nieuw smartphone-station waarmee de mobiele telefoon bepaalde voertuigfuncties via een app kan bedienen) en grote bestelwagens (een oplossing voor begeleid rijden die een adaptieve cruisecontrol met stop-and-go-functie, een rijstrookcentreringssysteem en filebeheerassistent combineert). Bij middelgrote bestelwagens is ook de rijpositie verbeterd en de opbergruimte geoptimaliseerd.
Tot slot zijn alle voertuigen nu geconnecteerd, waarbij elk merk zijn eigen connected servicepakketten aanbiedt voor preventief onderhoud, ecorijden, routing voor elektrische voertuigen en acculaadbeheer.
Hoe kunnen de merken zich nog onderscheiden?
Nu de producten van de vier merken zo gestandaardiseerd zijn en er een nieuwe verkoopstrategie is die uitsluitend vertrouwt op agenten in plaats van dealers (wat veel ruimte voor prijsonderhandelingen wegneemt), kun je je afvragen wat de producten van de vier merken nog van elkaar onderscheidt. Afgezien van de esthetiek zitten de verschillen verborgen in minuscule details:
- Fiat Professional behoudt zijn eigen camperplatform en positioneert zichzelf als aanbieder van betaalbare oplossingen. De Fiorino daarentegen is uit het gamma verdwenen.
- Citroën onderscheidt zich met zijn Advanced Comfort Seats. De My Ami Cargo behoudt zijn plaats in het gamma.
- Opel benadrukt standaard het gebruik van LED-verlichting (die bij andere merken optioneel zou zijn).
- Peugeot is het enige merk dat de i-Cockpit aanbiedt.