TLM: “Bij melkophaling is stiptheid essentieel”

TLM neemt op donderdag 14 december een eerste keer officieel deel aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, maar ook vorig jaar legde het familiebedrijf uit Vleteren die dag zijn chauffeurs in de watten. “We organiseerden die donderdagavond voor alle chauffeurs en hun partners een etentje in de loods”, zeggen zaakvoerders Lieven Temperville en Nele Moeyaert.

TLM staat voor Temperville – Lieven – Moeyaert. Het transportbedrijf startte in 2016, eerst met Lieven als eigenrijder maar in 2018 kwam Joris erbij als eerste chauffeur. Vijf jaar later is Joris er nog steeds en dat zegt veel over het bedrijf. “We zetten in op goede communicatie en correcte verloning”, zegt Lieven. “De chauffeurs houden van mooie vrachtwagens, ook dat helpt”.

TLM doet vooral melktransport en transport van allerhande bouwmaterialen. Het melktransport gebeurt onder andere met een goed uitgeruste Volvo FH 500 en tanktrailer. “We halen de melk op bij de boeren en brengen die naar de melkerij. Met één wagen doen we dat 7 dagen op 7. Joris is de enige chauffeur die tijdens de nacht melk ophaalt. Bij melkophaling is stiptheid essentieel, want de chauffeur moet op het juiste moment bij de boer zijn. In deze regio hebben we gelukkig niet vaak last van files zodat we de ritten nauwkeurig kunnen plannen.”

Een tankwagen kan maximaal 25.000 liter melk laden vooraleer hij naar de melkfabriek moet gaan lossen. “Afhankelijk van de hoeveelheden gaan de chauffeurs bij één of meerdere boeren langs voor ze naar de melkerij rijden”, zegt Lieven. “De hoeveelheden variëren van 3.000 tot 24.000 liter naargelang het gaat om een kleinere of een grotere boerderij.”

Reinigen

Omdat het om voeding gaat, zijn er strikte voorschriften voor de hygiëne en voedselveiligheid. “Zo wordt bij iedere producent een staal genomen om de melk te controleren”, zegt Lieven. “De tankwagens moeten iedere 24 uur van binnen gereinigd worden. Dat gebeurt in de melkerij waar de chauffeurs tezelfdertijd ook de buitenkant schoonmaken, zodat we iedere dag met propere vrachtwagens rijden.”

TLM heeft momenteel negen chauffeurs in dienst en die hebben ieder hun eigen vrachtwagen. “Als ik inspring, rij ik wel met één van hun wagens”, zegt Lieven. “We geven de chauffeurs mooi materiaal en daar dragen ze ook goed zorg voor. Onze jongste chauffeur is Milan, hij deed de vrachtwagenopleiding en kan hierdoor als 19-jarige ons bedrijf versterken.”

Ook al doet het transportbedrijf uit Vleteren officieel een eerste keer mee met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, je voelt aan alles dat dit familiebedrijf het hele jaar door zijn chauffeurs in de watten legt. “We gaan al eens eten met het hele team”, zeggen Lieven en Nele. “Met Pasen krijgt iedereen een paashaas en met Nieuwjaar krijgen ze een cadeaubon, bijvoorbeeld voor een overnachting in een B&B.”

Code 95

Ook de verplichte bijscholing voor de code 95 zorgt bij TLM voor een familiale sfeer. “We organiseren die voor alle chauffeurs op dezelfde dag”, zeggen Lieven en Nele. “Dan beginnen we met een ontbijt, laten we een foodtruck komen en praten we ’s avonds na bij een glas. Dat schept een gemoedelijke sfeer.”

Voor de Dag van de Vrachtwagenchauffeur 2023 krijgen de chauffeurs alvast een mok met lekkernijen. Op de mok staat een West-Vlaamse quote ‘Tope One Team’, vrij vertaald ‘Samen één Team’.

Doe ook mee aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 14 december 2023. Registreer je initiatief GRATIS op www.dvc2023.be.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo