De federale regering heeft een reeks Koninklijke Besluiten goedgekeurd die de voorwaarden voor de uitvoering van de nieuwe postwet vastleggen. Een van deze koninklijke besluiten bepaalt de minimum uurvergoeding die vanaf 2024 aan zelfstandige koeriers moet worden betaald.
Deze regel gaat dus gelden voor alle zelfstandige koeriers die als onderaannemer werken voor grote pakketvervoerders zoals onder andere PostNL, DPD, DHL of GLS. Het minimum uurloon dekt de kosten van vervoer, kleding, telefoon, salaris, sociale premies en hospitalisatieverzekering. Opgemerkt moet worden (en dit is een belangrijk punt) dat het begrip ’transportkosten’ ook brandstof omvat. In samenwerking met (onder andere) het ITLB, Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen, UPTR en de Belgische Fietslogistiekfederatie) heeft de FOD Mobiliteit het minimumbedrag van deze vergoeding (we spreken hier niet over een ‘loon’, aangezien de begunstigden meestal zelfstandigen zullen zijn) vastgelegd: 32,77 euro / uur voor een koerier die een bestelwagen bestuurt en 29,38 euro voor een bezorger op de fiets. Deze bedragen kunnen om de zes maanden worden herzien.
Minister Petra De Sutter, die achter de postwet staat, besluit: “Niet meer tien uur per dag werken om – in extreme gevallen – veertig euro per dag te verdienen, zoals twee jaar geleden uit een rapport bleek. Pakketbezorgers worden beschermd tegen misbruik. België is een pionier op dit gebied. Geen enkel ander Europees land beschermt zijn pakketbezorgers zo goed”.