Hoe kan ik minder LKW-Maut betalen in Duitsland?

De nieuwe tarieven voor kilometerheffing in Duitsland worden vandaag van kracht. De tarieven zijn met gemiddeld 83% gestegen na de invoering van een CO2-component. Sommige voertuigen zullen echter iets minder betalen.

De nieuwe LKW-Maut-tariefstructuur blijft gebaseerd op Euronormen, maar de overgrote meerderheid van de voertuigen op de weg in Duitsland is nu Euro 6. Binnen deze categorie zijn er nu vier subcategorieën waarvoor verschillende tarieven gelden, afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig (berekend met de Vecto-tool en beschikbaar in de CoC – vak 49.5 en 49.7). Als we uitgaan van de eerste categorie (die waarvoor het hoogste tarief geldt), valt een voertuig in klasse 2 als het 5% minder CO2 uitstoot en in klasse 3 als het 8% minder uitstoot. Een traditionele langeafstandstrekker zal over het algemeen in klasse 2 worden geplaatst, maar het is mogelijk om, afhankelijk van het merk en/of met bepaalde opties, te voldoen aan de voorschriften van klasse 3.

“Onze langeafstandstrekkers met I-Save komen in aanmerking voor Klasse 3 wanneer ze zijn uitgerust met volledige aerodynamische uitrusting en banden met lage rolweerstand (Klasse A). Daarnaast zijn er nog andere uitrustingsopties die allemaal bijdragen aan het bereiken van een lage CO2-waarde in Vecto,” legt Philippe Jacquemyns (Product Manager bij Volvo Trucks België) uit.

DAF Trucks profiteert duidelijk van de lancering van zijn nieuwe generatie: “We kunnen 4×2 trekkers in Klasse 3 aanbieden, maar ook 6×2 bakwagens,” legt Luc Serrien (DAF Trucks België) uit. De situatie is hetzelfde bij Scania, dankzij de 13-liter Super-motor, en bij Iveco, dankzij de nieuwe XCursor 13-motor. Bij Mercedes-Benz en Renault Trucks daarentegen vallen alle voertuigen in klasse 2 (Ford Trucks stuurde ons hierover geen informatie).

Maar let op: de toewijzingscriteria voor de verschillende klassen worden elk jaar op 1 juli gewijzigd. Hetzelfde voertuig dat op 30 juni 2024 of 1 juli 2024 wordt geregistreerd, kan naar klasse 2 opschuiven. Maar als de klasse eenmaal is bepaald, blijft deze zes jaar geldig. De TCO-berekening moet daarom over zes jaar worden gemaakt, rekening houdend met de extra kosten van opties die upgraden naar klasse 3 mogelijk maken en het aantal kilometers dat in zes jaar in Duitsland wordt afgelegd, met in het achterhoofd dat het huidige prijsverschil 0,8 cent per kilometer is.

Er moet ook aan worden herinnerd dat nulemissievoertuigen zijn vrijgesteld van de CO2-component en daarom 15,8 cent/km minder zullen betalen. LNG-voertuigen zijn niet langer vrijgesteld van de LKW-Maut, maar ze worden over het algemeen ingedeeld in klasse 3, zoals het geval is bij de Iveco S-Way NP.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo