[TEST] MAN TGX 520

De huidige generatie MAN vrachtwagens rijdt ondertussen al drie jaar rond op onze wegen, maar de TGX blijft evolueren. Nu met verbeterde D26 motoren en enkele aerodynamische aanpassingen. Heeft dat een positieve impact op het verbruik?

Uiterlijk was de TGX die ter beschikking gesteld werd nagenoeg identiek aan het model dat we iets meer dan een jaar geleden konden testen. De stroomlijn van deze nieuwe generatie werd nog verbeterd door nieuwe luchtgaten ter hoogte van de bumpers, aerodynamische addenda ter hoogte van de deur en de ‘vinnen’ aan de achterkant van de cabine. Dit nieuwe aerodynamische pakket verbetert de luchtstroom rond de cabine nog verder, terwijl de verlenging van de cabine ook de overgang van de cabine naar de oplegger vloeiender maakt. Deze TGX 520 vormt een goed compromis als vlootvoertuig, wetende dat bovenin dit gamma nog het 640 pk sterke D38 blok troont.

D26 versie 2022

Aandrijflijn. De herziene en verbeterde versie van de D26 motor werd voorgesteld op de IAA 2022. Het streefdoel was een toename van het vermogen en de duurzaamheid om tegelijk het brandstofverbruik met nog eens 4 % te verlagen. Dat gaat gepaard met een combinatie van een op het vlak van gasdoorstroming geoptimaliseerde cilinderkop en een nieuwe geometrie van de zuigers die een duidelijk efficiëntere verbranding mogelijk maakt. De TGX 520 krijgt dus iets meer vermogen (+ 10 pk) en koppel (+ 50 Nm). Dat koppel van 2.650 Nm is beschikbaar vanaf 930 o/m, wat lagere toerentallen en dus een daling van het verbruik mogelijk maakt. De andere vermogensversies beschikken over 440 pk en 480 pk. De overbrenging wordt verzorgd door de ZF TraXon, die hier MAN TipMatic genoemd wordt.

Leven aan boord. Bij het openen van de deur valt een exclusiviteit van MAN op: een rij van vier bedieningsknoppen onderaan het portier. Eén knop dient voor de noodlichten, maar voor de andere drie kan gekozen worden uit een vijftiental functies. Een uitstekend idee, dat voorlopig enkel toegepast wordt door MAN, om het veelvuldig in- en uit de cabine klimmen te vermijden.
Het kleine stuur is modern en biedt heel wat functies die naar wens te regelen zijn. Eigenlijk net zoals bij zijn Zweedse neef, want het gaat hier nagenoeg om hetzelfde stuur. Het instrumentenpaneel is resoluut modern met een opmerkelijke kwaliteit van de gebruikte materialen en een hoog niveau van afwerking.
Centraal achter het stuur vinden we niet langer de klassieke wijzerplaten. Alles is nu immers digitaal, met twee verschillende zones. Voor de neus van de chauffeur bevinden zich de belangrijkste rij-elementen en de nuttige info daaromtrent. Een ander scherm aan de rechterkant omvat de telefoon, de GPS, de radio en eventuele andere toepassingen. Die functies worden bediend door een nieuwe, regelbare bedieningsknop die gemakkelijk te gebruiken is omdat hij op een steun gemonteerd is. Om beschadiging te voorkomen, kan dit gedeelte afgedekt worden door middel van een draaibare bescherming. Ook dit is vindingrijk en uniek in zijn genre.
Het instrumentenpaneel behoudt de bestaande look maar is vooraan dieper doorgetrokken. Dat is een goed punt voor het zichtbereik. Rechts van het stuur, op de voornaamste hendel, bevindt zich nu de bediening van de TipMatic versnellingsbak, naast die van de motorrem/remvertrager, de overschakeling naar manuele bediening en de keuze uit de vermogens voor de versnellingsbak.

Heel wat opbergruimte

De nieuwe voorruit valt meteen op. Omdat die minder hoog is, is er een groter opbergvolume. Laat het ons ook even over het welzijn aan boord hebben, met de introductie van een kleine, maar erg praktische vuilnisbak en geherwaardeerde slaapplaatsen, want de bovenste heeft nu bedieningsknoppen aan weerskanten van de cabine.
Rechts, voor de passagierszetel, zit nu een wegklapbaar tafelblad. Opnieuw een goed idee geïnspireerd door zijn Zweedse neef. De opbergruimtes boven de voorruit hebben logischerwijs aan volume gewonnen en de centrale opbergkast heeft nu een schuifdeur. Op het middengedeelte van het dashboard werd de console met lades behouden, maar wel gemoderniseerd en nog beter van kwaliteit. Er zijn tal van opbergmogelijkheden zonder dat die de circulatie in de cabine hinderen.

Rijindrukken. Op het testvoertuig waren de digitale OptiView achteruitkijkcamera’s van MAN gemonteerd (een optie). MAN is de derde vrachtwagenbouwer die ze aanbiedt. Het systeem functioneert met camera’s aan de zij- en voorkant van de vrachtwagen. Een extra achteruitrijcamera kan als optie besteld worden. Er worden verschillende mogelijkheden voor de weergave aangeboden, terwijl de MAN Turn Assist-functie voortaan geïntegreerd is in dit concept.
In een bocht bieden de systemen een ideaal overzicht met zowel een radaralarm als een visuele dekking van de zones rechts, links en voor het voertuig zonder dodehoekspiegel. Maar het systeem biedt nog extra veiligheid voor de chauffeur tijdens de pauzes of de nachtrust: dankzij het nieuwe systeem kan hij zien wat er zich buiten afspeelt als hij bijvoorbeeld een verdacht geluid opmerkt. De chauffeur is op die manier beter beschermd en kan indien nodig de politie verwittigen.
Noteren we nog dat het openen van het portier niet automatisch zorgt voor het inschakelen van de parkeerrem. In sommige gevallen is het immers noodzakelijk om te manoeuvreren met een geopende deur. Tenslotte herhalen we nog eens de intrinsieke kwaliteiten van de MAN: soepelheid, comfort en rijplezier.

Prestaties. Ten opzichte van de TGX 510, die we in 2022 testten, boekt deze 520 nog vooruitgang op het vlak van verbruik: we noteerden opnieuw een beperktere dorst, met een eindcijfer van 26,38 l/100 km. Een geslaagd resultaat voor een aspect dat cruciaal blijft voor de beslissingsnemers.

Besluit. MAN heeft niet de gewoonte om in vlagen te werken maar boekt met brio vooruitgang door het gestaag bijwerken van zijn strijdwapen. En nu staat de volgende etappe voor de deur… Gaat MAN met de recente Europese regelgeving rond de lengte eindelijk zijn ‘Concept S’ realiseren, dat iedereen al bezig houdt sinds 2010… en chauffeurs alleen kan doen dromen?

_

Goed om te weten

  • Het nieuwe gamma bestaat al drie jaar
  • Een cabine die de chauffeur kan bekoren
  • New D26: een nog lager verbruik

_

Technische fiche van de MAN TGX D26 520

  • Motor: MAN D2676
  • Cilinderinhoud: 12.419 cc
  • Type: zescilinder in lijn
  • Vermogen: 520 pk bij 1800 o/m
  • Koppel: 2.650 Nm (930 / 1350 o/m)
  • Emissienorm: Euro VI / E
  • Transmissie: TipMatic / ZF Traxon / 12+2
  • Motorrem: EVBec / 325 kW * 2400 o /m

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo