DAF Trucks eindigde 2023 aan de top van de Belgische vrachtwagenmarkt met net 2000 voertuigen. De Nederlandse fabrikant verloor enkele punten marktaandeel bij de trekkers, maar omdat zijn belangrijkste rivaal Volvo Trucks hetzelfde deed, blijft DAF bovenaan de ranglijst staan. Daarachter boekten de Duitse merken de meeste vooruitgang ten opzichte van 2022.
DAF Trucks – 1e (=)
1.514 geregistreerde trekkers (+13), martkaandeel 24,73% (-3,89%)
486 bakwagens (+91), MA 12,35 % (+0,46 %)
Totaal: 2000 eenheden
Volvo Trucks – 2e (=)
1186 trekkers (+88), MA 19,37 % (-1,57 %)
758 bakwagens (+6), MA 19,26 % (-3,37 %)
Totaal: 1944 eenheden
Mercedes-Benz – 3e (=)
846 trekkers (+333), MA 13,82 % (+4,04 %)
798 bakwagens (+132), MA 20,27 % (+ 0,23 %)
Totaal: 1644 eenheden
MAN – 4e (=)
848 trekkers (+264), MA 13,85 % (+2,71 %)
647 bakwagens (+144), MA 16,44 % (+1,30 %)
Totaal: 1495 eenheden
Scania – 5e (=)
754 trekkers (+181), MA 12,32 % (-1,39 %)
251 bakwagens (-20), MA 6,38 % (-1,78 %)
Totaal: 1005 eenheden
Iveco – 6e (+1)
322 trekkers (+50), MA 5,26 % (+ 0,07 %)
528 bakwagens (+202), MA 13.67 % (+ 3,56 %)
Totaal: 860 eenheden
Renault Trucks – 7e (-1)
364 trekkers (-69), MA 5,95 % (-2,31 %)
265 bakwagens (-13), MA 6,73 % (-1,64 %)
Totaal: 629 eenheden
Ford Trucks – 8e (=)
287 trekkers (+20), MA 4,69 % (-0,4 %)
54 bakwagens (+43), MA 1,37 % (+1,04 %)
Totaal: 341 eenheden
Drie kleine Maxus elektrische trucks, één Sany elektrische truck en één Tatra werden eveneens verkocht in 2023.