Sébastien Crochemore (Renault) – Hoe ver kan je gaan met elektrisch?

Dit artikel verscheen in VAN Management 121

Renault beschikt vandaag over een volledig geëlektrificeerd gamma, maar de technologische evolutie gaat zo snel dat een generatie al zeer snel ingehaald wordt door de volgende.

Een interview met Sébastien Crochemore, de productverantwoordelijke voor het gamma lichte bedrijfsvoertuigen van het Franse merk.

Van Management: Aan welke technologische sprongen kunnen we ons verwachten van Renault in de komende maanden of jaren?
Sébastien Crochemore: Vandaag leent de elektrische aandrijving toegepast op bedrijfsvoertuigen zich bijzonder goed voor bepaalde taken. Dankzij de vooruitgang van de chemische samenstelling zullen de energetische dichtheid van de batterijen en het rijbereik blijven toenemen. In afwachting voelen we op dit moment niet de behoefte om de grootte van de batterijpakketten op te voeren ten nadele van het laadvermogen en de kostprijs van het voertuig.
Bij lichte bedrijfsvoertuigen komt het er vooral op aan de gebruiksvelden goed te omschrijven en voor die toepassingen een elektrisch gamma voor te stellen. Voor andere toepassingen behouden we ons gamma met benzine of diesel en voor morgen denken we al aan een gamma op waterstof, zoals we nu al doen met Hyvia. Maar ook al zouden we zwaardere accu’s gebruiken, de laadtijd zal altijd langer blijven dan een tankbeurt met waterstof.

De grenzen van de chemie

VM: Betekent dat in feite dat het opladen niet verder gaat evolueren?
S. Crochemore: Dat zal blijven evolueren, maar scheikunde heeft ook zijn grenzen. Zo heeft elektriciteit voor een zeer polyvalent gebruik en lange trajecten zijn beperkingen. Tegelijkertijd zou ook het aantal laadpunten sterk moeten toenemen.

VM: Waar zou u dan de grens definiëren voor de autonomie van een elektrische bestelwagen?
S. Crochemore: Dat hangt af van de vraag hoe belangrijk je het vindt om de chauffeur of het voertuig niet te immobiliseren. Dat is dus een keuze die ieder bedrijf voor zichzelf zal moeten maken.

VM: Laat ons de vraag anders stellen. Heeft het zin om een een Master E-Tech te ontwikkelen met een rijbereik van 800 km?
S. Crochemore: Om een dergelijke autonomie te halen, zou het nodig zijn om accu’s met een fenomenale capaciteit te installeren. Je kan je dan afvragen of dat zinvol is.

_

Waterstof komt er, maar in welke vorm?

In 2023 leverde Renault al zijn eerste Master met brandstofcel via de jointventure Hyvia (in samenwerking met Plug). Die voertuigen maken gebruik van een brandstofcel, maar Renault werkt ook aan een verbrandingsmotor die draait op waterstof. Als we de vraag stellen aan Sébastien Crochemore laat het antwoord niet lang op zich wachten: “Over dat onderwerp mag ik nog niets zeggen…” Iets om te volgen dus.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo