Laurent Vanhoutte (Takeda België): “We laten zien dat het mogelijk is om business en duurzaamheid met elkaar te verzoenen”

Vorig jaar ging de prijs voor Logistics Building of the Year naar Takeda voor het ultramoderne magazijn dat het aan het voltooien was in Lessines. Laurent Vanhoutte, Head of Supply Chain bij de Belgische vestiging van de farmaceutische gigant, blikt terug op de ervaring…

Logistiek Management: Eerst iets over het project waarmee u deze prijs won. Is het magazijn operationeel?

Laurent Vanhoutte: We zitten in de opstartfase van deze nieuwe faciliteit, die momenteel de laatste GMP-goedkeuringen krijgt. De opstart gaat gepaard met een gefaseerde aanpak over 2 maanden om ons personeel te herscholen en bij te scholen, zodat ze in de best mogelijke omstandigheden kunnen leren werken in deze nieuwe technologische omgeving. Dit gebouw vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling die ons in staat zal stellen om activiteiten te integreren die momenteel worden uitbesteed, dankzij automatisering en een nieuwe, sterk geïntegreerde tool voor magazijnbeheer. Dit alles zonder gevolgen voor onze productie, die gewoon doorgaat.

L.M.: Wat motiveerde u om dit project voor te stellen als Logistics Building of the Year?

Vanhoutte: Een van onze doelstellingen was om de verschillende duurzame aspecten van ons project, die vrij nieuw en zelfs baanbrekend zijn in de farmaceutische sector, in de verf te zetten. We kozen voor een ‘net zero carbon’ concept, het gebouw is LEED Gold gecertificeerd en we hebben het Lean & Green label behaald. Bovendien konden we door deel te nemen onze aanpak vergelijken met die van bedrijven met logistieke activiteiten en werden we tegelijkertijd beoordeeld door professionals uit de sector.

L.M.: En u hebt het duidelijk goed gedaan…

Vanhoutte: Ja, we zijn heel blij dat we deze prijs hebben gewonnen, die Takeda heel wat zichtbaarheid geeft. Het toont aan dat, hoewel we in de eerste plaats een farmaceutisch bedrijf blijven, wat we doen op het vlak van logistiek als bedrijf en als vertegenwoordiger van onze sector zinvol is. Het beloont ook onze visie van voortdurende verbetering en onderstreept het feit dat het mogelijk is om zakendoen en duurzaamheid met elkaar te verzoenen. De publiciteit die onze groene aanpak heeft gekregen, heeft ook de interesse gewekt van een groot aantal andere bedrijven in alle sectoren, wat ons erg trots maakt!

L.M.: Een woordje aan de volgende kandidaten voor Logistics Building of the Year. Wat maakt volgens u een goed dossier?

Vanhoutte: Ik denk niet dat je een gebouw kunt bouwen op dezelfde manier als 20 of 30 jaar geleden. Je hebt een business case nodig die hout snijdt. Een plan dat volgens mij verder moet gaan dan een eenvoudig logistiek project, rekening houdend met milieukwesties en de sociale impact, die volgens mij ook essentieel zijn.

Voert jouw bedrijf een project uit dat het verdient om verdedigd te worden in de volgende verkiezing Logistics Building of the Year? Aarzel dan niet om u aan te melden via deze link: https://transportmedia.be/event/transport-logistics-awards-2024/

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo