Containerrederijen Maersk en Hapag-Lloyd bundelen de krachten onder de naam ‘Gemini Cooperation.’ Vanaf februari 2025 gaan beide rederijen een gezamenlijk aanbod aan lijndiensten aanbieden. Het rederijlandschap, dat bestaat uit verschillende allianties van grote spelers, wordt grondig door elkaar geschud.
De grote containerrederijen opereren sinds jaren in enkele grote allianties, waarin ze schepen kunnen delen voor het vervoeren van hun ladingen over bepaalde maritieme trajecten. Sinds de Europese uitzondering op de kartelwetgeving waaronder deze allianties vielen werd afgeschaft, waren verschuivingen in de markt te verwachten.
Maersk kondigt nu een langdurige operationele samenwerking aan met Hapag-Lloyd. Het wordt de ‘Gemini Cooperation’ genoemd en zal worden geïmplementeerd vanaf februari 2025, direct na het verlopen van de huidige 2M Alliance tussen Maersk en MSC. Hapag-Lloyd maakt deel uit van THE Alliance, met Yang Ming, ONE en HMM.
Het nieuwe netwerk zal wereldwijd zeven vaargebieden bestrijken en bestaan uit 26 hoofdlijndiensten, aangevuld met shuttles.
Deze stoelendans betekent dat MSC, tot dusver de ‘partner’ van Maersk in de 2M-alliantie, voorlopig solo achterblijft. Volgens Maersk blijven de twee bedrijven evenwel vlot samenwerken tot de alliantie in 2025 ontbonden wordt en zal de transitie naar het ‘Gemini’-netwerk soepel verlopen.