transport media logo

Bouw tijdelijke bypass Oosterweelwerken gaat van start: reken op extra reistijd

Op maandag 12 februari starten in Antwerpen de werken aan de zogenaamde “bypass”, de tijdelijke snelweg die naast de bestaande R1 zal verschijnen tussen de knooppunten Antwerpen-Noord (A12 en E19) en Antwerpen-Oost (E313 en R1). De noodsnelweg wordt in twee delen gebouwd. Richting Nederland moet de bypass eind 2025 in gebruik genomen zijn. Het viaduct van Merksem wordt op termijn immers afgebroken en vervanging door een ondergrondse snelwegverbinding. De verkeerssituatie en snelheid in het gebied veranderen ingrijpend. 

Het noordelijke deel is veruit het langste en bevindt zich tussen de Jozef Masurebrug en het Sportpaleis. Het oostelijke gedeelte sluit op het Sportpaleis aan en loopt tot het knooppunt Antwerpen-Oost.

Vanaf 11 maart nemen de bouwwerken vanaf het Sportpaleis de rechtse rijstrook op het Viaduct in richting Nederland. Over een lengte van ongeveer één kilometer zijn er vanaf dan nog drie van de vier rijstroken beschikbaar en geldt er een maximumsnelheid van 70 km per uur. Dit is nodig om de randbalk van hetvViaduct af te kunnen breken en vlak naast het bestaande viaduct de Bypass op te bouwen. Hou dus rekening met extra reistijd.

Wanneer de eerste zone van de bypass (richting Nederland) eind 2025 in gebruik is genomen, wordt een eerste deel van het viaduct van Merksem afgebroken. Eind 2026 is de Bypass volledig klaar en breken wordt een volgend deel van het viaduct gesloopt. Als alles volgens plan verloopt kan de oosterweelverbinding vanaf 2030 gefaseerd in gebruk worden genomen. Dan sneuvelen de laatste delen van het oude viaduct én de tijdelijke Bypass.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.