[RETRO] Transgem & Tobri weten het risico te spreiden

Veertig jaar geleden werkte Luc Renard voor een transportbedrijf geleid door de heer Kéris. In 1986 nam hij het beleid van het bedrijf over met zijn negen jaar oudere vennoot Jean-Pierre Robert. Op die manier werd Transgem geboren, dat zich installeerde in de zoning van Waremme.

Aanvankelijk was de activiteit gericht op internationaal transport met huiftrailers richting Frankrijk, naast het transport van granen van en naar de Champagne. De activiteiten ontwikkelden zich daarna met nieuwe opleggers voor transport onder gecontroleerde temperatuur en richting Italië. Na enkele jaren werd het internationaal transport weer geheel op Frankrijk gericht omwille van de reglementering. Daarmee zijn de koeltransporten zo’n 25 jaar geleden gestopt. Daarentegen bleven de activiteiten op het vlak van volledige ladingen en groepage gestadig vooruitgaan.

Overname van Tobri

Gelijktijdig ontwikkelde Transgem de firma Tetramac voor transporten met kippers. Deze activiteit was gericht op het werk in groeves met 6×4 voertuigen en bouwvoertuigen. Naar aanleiding van de pensionering van Jean-Pierre Robert een tiental jaar gelden, werd deze activiteit overgelaten aan de onderneming voor grondwerken Fisse in Gembloux.
In 2009 nam Transgem de firma Tobri over van de Groupe Gehlen en bracht de kippers daar onder. Want bij Transgem wil men het risico steeds spreiden: er moeten altijd minstens twee activiteiten zijn en minstens twee leveranciers. Tobri is dus georiënteerd op bulktransporten naar werven, grondwerken, bevoorrading van centrales, het laden en lossen van boten,… kortom alles wat te maken heeft met bouw- en wegenwerken. Vandaag zijn bij deze activiteit 26 van de 62 voertuigen betrokken.
Aanvankelijk waren dat voertuigen van Mercedes-Benz, daarna volgden er van Volvo en MAN. Het onderhoud wordt nog altijd uitgevoerd in de eigen werkplaats van de onderneming. De jongste aankopen slaan op Renault T en T High trekkers, Mercedes-Benz Actros BigSpace en Renault K en C (als 6×4 trekkers voor de werf).
De groep biedt nu werk aan 80 personen. Luc Renard (62 jaar) bereidt de overdracht van het familiebedrijf aan zijn dochter Mélanie en zijn schoonzoon Maxime voor. Maar altijd met dezelfde bekommernis, namelijk een verdeling van het risico en dus de ontwikkeling van verschillende, aanvullende activiteiten.

De rubriek Retro is in handen van Jean-Paul Cammaerts, Walter Ceulemans, Claude Chabeau, Lode Goossens en Jean-Marie Becker.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo