Trafiek haven Brussel levert 10 procent in in 2023

Het waterwegverkeer in de haven van Brussel liep met 10 procent terug in 2023. De kwakkelende conjunctuur is daarin een oorzaak, maar ook een groot aantal onderbrekingen van de scheepvaart op de ABC-route tussen Antwerpen, Brussel en Charleroi. Het Brusselse havenbedrijf benadrukt echter het blijvende belang en langetermijnsucces van de Brusselse haven in de modal shift van het goederenvervoer. 

Voor het tweede jaar op rij heeft de wereldwijde economische conjunctuur een impact op het waterwegverkeer in Brussel, dat met bijna 10% is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Na een uitzonderlijk 2022 bevindt de containertrafiek zich weer op het niveau van 2021. De transittrafiek kende de meest spectaculaire daling (-23,6%), terwijl de eigen trafiek (goederen die worden geladen en gelost in Brussel) beter standhield met een veel lichtere daling (-5,3%). De globale trafiek bedroeg 6,1 miljoen ton, waarvan iets meer dan 4,8 miljoen ton eigen trafiek. De trafieken die gelinkt zijn aan de recyclage van schroot en bouwmaterialen in het Brusselse havengebied redden de meubelen. De overslag van bouwmaterialen is in Brussel goed voor 60 procent van de totale goederenoverslag.

De eigen trafiek volgt dus de wereldwijde trend, met een algemene daling van ongeveer 5% in het zee- en binnenvaartvervoer. De sterkere daling van het transitverkeer kan worden verklaard door het recordaantal dagen waarop de scheepvaart op het traject Antwerpen-Brussel-Charleroi werd onderbroken. De binnenvaart werd immers 169 dagen lang verboden in bepaalde gebieden tussen Antwerpen en Charleroi. De redenen hiervoor waren talrijk: ongevallen, storingen, onderhoud van kunstwerken en overstromingsgevaar. Een wekenlange sluiting van het hellend vlak van Ronquières maakte dat binnenvaart via andere routes moest omvaren en Brussel moest vermijden.

Ondanks deze daling benadrukt het Brusselse havenbestuur het belang van de haven in de modal shift. Zo worden, aldus het havenbedrijf, dankzij de trafiek van 2023 naar schatting bijna 570.000 vrachtwagens in en rond Brussel vermeden. Het verkeer over de waterweg heeft ook geleid tot een vermindering van meer dan 88.000 ton CO2 en een besparing van meer dan 22 miljoen euro aan externe kosten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo