Transporteurs proberen chauffeurs te ontzetten uit blokkades: “Mensonterende omstandigheden”

Bij hun acties in de Vlaamse zeehavens viseren de betogende landbouwers duidelijk de industrie en het wegtransport. Bij de blokkades in de Antwerpse havens bijvoorbeeld komen vrachtwagens er niet door. Transporteurs proberen hun chauffeurs te ontzetten, maar vrezen vooral de boetes en oplopende facturen die door deze situatie worden veroorzaakt. 

Transporteur Maarten Lippens zette vanochtend ten einde raad met zijn auto koers naar de Antwerpse Scheldelaan om een van zijn chauffeurs te gaan ontzetten die daar vast was komen te zitten in een blokkade van boze landbouwers. De dame stond er sinds 19 uur de voorgaande avond. “Wat ik gezien heb is mensonterend,” zegt Lippens. “Minstens tweehonderd chauffeurs, zonder eten of drinken of sanitaire voorzieningen.”

Lippens benadrukt dat hij de grieven van de landbouwers begrijpt, maar hij vindt ook dat ze de verkeerde viseren. “Als transporteurs zouden wij onze grieven ook kracht kunnen bijzetten met dergelijke acties. Maar de landbouwers vergeten dat wij het zijn die hun grondstoffen helpen aanleveren en hun producten naar de markt brengen.”

De blokkades in de Waaslandhaven zijn opgelost en ook de Tijsmanstunnel op de rechter-Scheldeoever zou weer open gaan, maar voor Lippens, die opereert vanuit Meer, bij de Nederlandse grens, is de miserie nog niet voorbij. De volgende blokkade is aangekondigd voor op de E19, uitgerekend in Meer.

Voor een transporteur is de verloren tijd slechts een van de problemen die deze blokkade met zich meebrengt. “De schade loopt in de tienduizenden euro’s,” verzucht Lippens. “Er zijn niet alleen de verloren werkuren, we kijken ook aan tegen demurrage- en detentionkosten voor containers die niet op tijd op de terminals zijn geraakt. Klanten worden op de hoogte gebracht van de overmacht, maar of ze daar oren naar hebben?”

Bovendien zorgen de blokkades ervoor dat de rij- en rusttijden niet gerespecteerd kunnen worden. “We documenteren met print-outs van de tachograaf waarom dat het geval is, maar we vrezen de boetes achteraf. Een collega-transporteur die net als ik een chauffeur wou gaan ontzetten, is beboet geworden omdat hij een paar meter tegen de richting reed over een verlaten weg. Terwijl een paar tientallen tractoren die de weg versperren, ongemoeid worden gelaten.”

Lippens laat het hier niet bij en gaat overweegt klacht in te dienen met burgerlijke partijstelling tegen de betogers.

Sectororganisatie TLV heeft het ook gehad met de blokkades. “Het zal nog weken duren voor deze achterstand is weggewerkt.Dit is bijvoorbeeld niet enkel een probleem voor de ondernemingen maar ook voor eindklanten zoals supermarkten die zo niet tijdig bevoorraad kunnen worden,” klinkt het. TLV richt zich naar landbouworganisaties om actievoerders duidelijk te maken dat transporteurs niet de oorzaak zijn van hun problemen en dus niet het doelwit zouden moeten zijn. Tegelijkertijd roept de sector alle overheden op om hun verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat wegen en bedrijventerreinen snel worden vrijgemaakt.

Port of Antwerp-Bruges houdt de stakeholders op de hoogte van de verkeerssituatie via deze pagina. 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo