Dachser baseert strategie op anticyclische investeringen

In 2023 zal de omzet van Dachser op vergelijkbare basis 12,5% lager zijn dan in 2022. De Duitse logistieke dienstverlener heeft echter grote investeringen gedaan en zal blijven werken aan de ontwikkeling van een geharmoniseerd wereldwijd groupageaanbod.

Het volume van door Dachser vervoerde goederen daalde in 2023 met 4,6%. De totale tonnage daalde met 6,5%. CEO Burkhard Eling schrijft deze cijfers toe aan de zwakke wereldwijde vraag, die gepaard gaat met een aanzienlijke overcapaciteit en sterk dalende tarieven in lucht- en zeevracht. De vraag naar wegvervoer bleef stabieler.

2023 was ook een jaar van uitbreiding voor het Dachser-netwerk, met de overname van Müller Fresh Food Logistics in Nederland, de oprichting van een joint venture in Italië met Fercam Italia en de overname van Frigoscandia in Zweden. “We hebben bewust anticyclisch en voor de lange termijn geïnvesteerd,” zegt Burkhard Eling. “In Italië hebben we ons Europese groupagenetwerk voltooid met de op twee na grootste overname in onze geschiedenis. In de voedingsmiddelenlogistiek hebben we ons gevestigd op belangrijke markten in de Benelux en Scandinavië. We zijn nu ook aanwezig op de belangrijkste overzeese markten, met eigen vestigingen in Japan en Australië.”

2024 zou een jaar van consolidatie moeten worden. “We verwachten dat de volumes laag zullen blijven en dat de verkoop licht zal groeien. Ons doel op lange termijn blijft om de meest geïntegreerde logistieke dienstverlener ter wereld te worden en we blijven investeren in de uitbreiding van onze netwerken, voornamelijk buiten Europa, en in de integratie van de business area’s Road Logistics en Air & Sea Logistics om een end-to-end groupageoplossing te ontwikkelen die ‘Global Groupage’ wordt genoemd.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo