Johan Portier (Ayvens): “Een belofte van vooruitgang op de weg”

De overname van Leaseplan door ALD Automotive biedt ruimte voor een operationele fusie tussen de twee entiteiten. Johan Portier, de nieuwe directeur-generaal van Ayvens voor België, legt ons de strategie van deze leasinggigant uit en dan in het bijzonder hoe hij de overstap naar een aandrijving zonder emissies ziet.

Ayvens is het resultaat van de combinatie van drie Engelse woorden: wAY (weg), heaVEN (het paradijs) en advanCE (vooruitgang). Ayvens betekent dus zoiets als ‘de belofte van vooruitgang op de weg’. Maar hoe vertaalt die belofte zich voor de vlootbeheerders van lichte bedrijfsvoertuigen en hun bestuurders?

Van zodra de ECB…

VAN Management: Wat is de bijzonderste reden voor de overname van Leaseplan en de oprichting van Ayvens?
Johan Portier: In de automobielsector zijn er steeds meer fusies op het niveau van de constructeurs. Indien je een partner wil zijn voor die constructeurs, dan is een zekere omvang noodzakelijk. Niet alleen vanuit het standpunt van een onderhandelingspositie, maar ook op het vlak van innovatiecapaciteit en het rekruteren van de juiste profielen.

VM: Wat zijn de sterke punten van de twee ondernemingen?
J. Portier: Wij lijken heel goed op elkaar, maar ALD was iets actiever in lichte bedrijfsvoertuigen en mobiliteitsoplossingen, terwijl LeasePlan wellicht meer ervaring heeft met klanten in B2B. Wij gaan het beste van die twee werelden combineren.

VM: Wat zijn de volgende stappen in de fusie?
J. Portier: Op dit moment (nvdr: eind december 2023) zijn er nog twee gescheiden bedrijven, elk met een eigen directie, maar dan wel al onder mijn verantwoordelijkheid. ALD is een filiaal van de Société Générale en LeasePlan heeft zijn eigen banklicentie in Duitsland en Nederland, onder supervisie van de Europese Centrale Bank. Het is de ECB die toestemming moet geven voor de fusie. Zij heeft ALD al de toestemming gegeven om LeasePlan over te nemen, maar wat betreft de integratie van de twee ondernemingen zou de uiteindelijke beslissing moeten vallen in het eerste trimester van 2024. Indien alles verloopt zoals gepland zou de integratie echt van start kunnen gaan op 1 april 2024.

Een sterk LCV-team

VM: Komt er een specifieke strategie voor de lichte bedrijfsvoertuigen?
J. Portier: Absoluut! Het zal geen copy-paste zijn van wat we doen met de personenwagens. Het LCV-team telt twaalf personen en heeft meer dan 25 jaar ervaring. Dat team weet perfect hoe het de klant kan helpen het meest geschikte voertuig te vinden voor iedere situatie, de vloot mobiel te houden en onnodig stilstaan te voorkomen. Het is een benadering die zeer persoonlijke contacten vereist, een grote expertise op het gebied van ombouw en een sterke adviserende capaciteit.

VM: Geldt dit ook voor de elektrische bedrijfsvoertuigen?
J. Portier: Uiteraard. Op dit ogenblik worden de elektrische bedrijfsvoertuigen nog voorbehouden voor de last mile, maar we zullen snel overstappen op buitenstedelijke profielen want het aanbod evolueert snel. Met onze slagkracht kunnen we de introductie op de Belgische markt versnellen (wat niet altijd prioritair was) van bepaalde nieuwe, elektrische modellen.

VM: Hoe lang zal u nog lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor aanbieden aan de klanten?
J. Portier: Zo lang ze ons er om vragen. Wij zullen alles doen om hen op de meest neutrale manier te informeren over de verschillen in de TCO, maar het zal altijd de klant zijn die beslist. Het feit dat de klant de keuze heeft, is cruciaal. Wat de lichte bedrijfsvoertuigen betreft, is die keuze nog altijd mogelijk, want de beslissingen over elektrische aandrijving waren in dit segment minder unilateraal dan bij de personenwagens.

VM: Dat klopt wel, maar de constructeurs worstelen met de door de Commissie opgelegde doelstellingen om de CO2 te verminderen.
J. Portier: Het is niet onze rol om de constructeurs te helpen hun CO2-doelstellingen te halen! Wij zijn er in de eerste plaats om de klanten te dienen. Ik voeg er nogmaals aan toe dat wij technisch gezien volledig neutraal zijn en dat we in wezen een multi-merkaanpak huldigen, ook al werken we onder ‘white label’ voor bepaalde merken.

VM: In hoeverre begeleidt u de klant bij elektrificatieprojecten?
J. Portier: Wij ontwikkelen een expertise op het gebied van energie, zowel op groeps- als op lokaal niveau. Maar wij zijn niet actief op de markt van de energie, noch infrastructuur. Wij zullen geen laadoplossingen installeren. Onze rol eindigt bij het advies over een intelligente laadoplossing of de selectie van partners gespecialiseerd in het plaatsen van laadpunten.

Gezocht: politieke visie

VM: Doet men op dat vlak genoeg in België?
J. Portier: België hoort niet bij de pioniers. Wij zijn een zeer traditionele markt, en aanvankelijk is het echt nodig dat een CEO een bijzondere visie heeft om de zaken in beweging te zetten binnen een bedrijf. Jef Colruyt is zo iemand bij Colruyt Group. Op dit moment zie je de overgang van een visie naar puur fiscale beslissingen, maar ik denk niet dat we veel kunnen versneller. Het ecosysteem zit vandaag aan zijn maximumcapaciteit als het gaat over het installeren van laadpunten, maar ook op menselijk en financieel vlak. Al een geluk dat de privésector nog niet massaal is overgestapt op elektriciteit!

VM: We gaan in 2024 op alle niveaus stemmen, wat zou er kunnen veranderen?
J. Portier: Het is absoluut noodzakelijk een visie op mobiliteit te ontwikkelen die én het federale, én het regionale, én het lokale niveau omvat. Neem nu ons beroep: het hangt af van de beslissingen van de minister van financiën, maar heeft ook een impact op de mobiliteit. Het is dus noodzakelijk een visie te ontwikkelen die verschillende legislaturen overspant, bijvoorbeeld om de verplaatsingen te verduurzamen. Dat terzijde, ben ik verheugd te constateren dat we voor de eerste keer een visie hebben op fiscaliteit tot 2030. Dat is een uitstekende zaak.

De overstap naar elektriciteit gaat zo snel dat het ecosysteem nu al op het maximum van zijn capaciteit draait.

Ayvens in België

  • Totale vloot: 185.000 voertuigen, waarvan
  • 25.000 lichte bedrijfsvoertuigen, waarvan
  • 1.500 elektrische voertuigen
  • Totaal personeel: 640 bedienden (ALD + LeasePlan), waarvan
  • 12 LCV-specialisten

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo