TEE schakelde over naar Hankook: Aantal klapbanden gereduceerd van één per week naar één op twee maanden [Advertorial]

“Als je een klapband kan vermijden, steek je geld in je zakken.” Dat zegt Vincent De Schryver, vlootverantwoordelijke van Trans Europe Express Group (TEE) in Erpe Mere, een transportbedrijf met focus op Frankrijk en Groot-Brittannië dat zijn klanten een complete service aanbiedt, douaneafhandeling incluis.

“De impact van een band op de transportkosten is veel groter dan de kostprijs van een band,” zegt Vincent. “Banden beïnvloeden het brandstofverbruik en bij bandenpech lopen de kosten op. Anderhalf jaar geleden gingen we met Hankook in zee en de vruchten daarvan zien we nu duidelijk in de cijfers. Terwijl we drie jaar geleden nog bijna wekelijks een klapband hadden, hebben we er nu in 2024 op acht weken slechts één gehad. Ook de depannages in het buitenland zijn herleid tot bijna zero en dat betekent voor ons een besparing van 80.000 euro op jaarbasis.” TEE heeft een vloot van 70 trekkers en 180 opleggers en doet beroep op 50 onderaannemers, die hun trekkers koppelen aan de trailers van TEE. Die zijn uitgerust met de Hankook 385/65R22.5 Smart Flex TH31, de trekkers hebben de Hankook 315/70R22.5 Smart Flex AH51 en DH51.

“Die banden hebben een goede balans in het rijgedrag op natte en droge wegen en een prima wegligging,” zegt Nancy De Brabandere van Profile Tyrecenter De Brabandere die de bandenservice bij TEE verzorgt. “Voeg daarbij de voortdurende technologische innovatie en de concurrerende prijzen, dan is het niet vreemd dat steeds meer klanten kiezen voor Hankook.” “Deze Hankook Smart Flex banden zijn ontworpen om profielvervorming te beperken,” zegt Stefan De Pauw, TBR Fleet Manager Hankook. “Uniek aan deze stuurasbanden AH51 en trekasbanden DH51 is dat er na 40% en 70% slijtage een andere profieltekening tevoorschijn komt. Hierdoor behoudt de band zijn prestaties gedurende de gehele levensloop.”

Voor het bandenmanagement doet TEE beroep op Tymacon. “Daarin kunnen zowel wij op ieder moment per band volgen wat de profieldiepte of druk is,” zegt Vincent. “Op die manier hebben we een perfect zicht op de kilometerkostprijs van de banden per voertuig.”

Om bandenpech te voorkomen gaat TEE nu nog een stap verder door zijn nieuwe trailers uit te rusten met een systeem dat de banden van de opleggers constant op 9 bar houdt. “Ook dat zorgt ervoor dat je bandenpech tot een minimum kan herleiden,” zegt Vincent.

 

www.transeurope-express.com

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo