MAN bouwt 200 hTGX op waterstof

Het is een grote verrassing: MAN gaat een reeks van 200 TGX’en lanceren die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor op waterstof. Deze uitstootvrije trucks zullen geleverd worden vanaf eind 2024, maar helaas zal België niet tot de doellanden behoren.

Met leveringen van de eerste elektrische eTGX’en die in de komende maanden worden verwacht, neemt MAN zijn plaats in tussen de toonaangevende waterstofpioniers. Eind 2023 presenteerde de Duitse fabrikant een afgeleide van zijn D38-motor op waterstof voor off-roadtoepassingen. Deze H45-motor met directe inspuiting ontwikkelt 520 pk en 2.500 Nm koppel tussen 900 en 1.300 t/min, dankzij een vergroting van de boring van 138 naar 145 mm. De cilinderinhoud is daardoor vergroot van 15,3 naar 16,8 liter. Het voordeel van deze motor is dat hij 80% van zijn onderdelen deelt met de D38 en op dezelfde productielijn kan worden gemaakt.


De MAN hTGX heeft opslagtanks voor waterstofgas van 700 bar. In totaal vervoert hij 56 kg waterstof, waardoor hij een bereik heeft van 600 km in 6×2 en 6×4 bedrijf. Hij zal worden ontworpen voor speciale toepassingen zoals uitzonderlijk vervoer, houttransport of toepassingen waarbij de grootte van de batterijen een probleem vormt. Het zou ook een alternatief kunnen zijn voor elektrische trucks waar er voldoende oplaadinfrastructuur is. “Trucks met verbrandingsmotoren op waterstof zijn een nuttige aanvulling voor bepaalde toepassingen en markten, hoewel we verwachten dat we met elektrische trucks aan de overgrote meerderheid van de behoeften van onze klanten zullen voldoen,” legt Friedrich Baumann, lid van de raad van bestuur van MAN Truck & Bus en hoofd van Sales and Customer Solutions, uit.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo