Te gekke trucks op de ACT Expo

Las Vegas is duidelijk ’the place to be’ aan het worden voor fabrikanten. Na de Consumer Electronics Show in januari komt hier de Advanced Clean Transportation show, die zich richt op zero-emissie mobiliteitsoplossingen… en waar technologisch geavanceerde en soms… gekke voertuigen worden gepresenteerd.

Laten we beginnen met de zogenaamde ’traditionele’ fabrikanten. Volvo Trucks North America presenteert de gloednieuwe Volvo VNL, ontworpen voor alle aandrijftechnologieën (elektrisch, brandstofcel of verbrandingsmotoren aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, inclusief waterstof). Maar de Zweedse fabrikant gaat nog een stap verder, want de VNL kan op de markt worden gebracht als een autonoom voertuig van niveau 4 door VAS (Volvo Autonomous Solutions), dat samen met Aurora is ontwikkeld. De Volvo VNL Autonomous heeft redundante stuur-, rem-, communicatie-, computer-, energiemanagement-, energieopslag- en bewegingsmanagementsystemen. Het Aurora Driver systeem maakt gebruik van Al-software, twee computers, een Iidar die objecten op meer dan 400 meter afstand kan detecteren, hogeresolutiecamera’s, beeldradar en andere sensoren. Vergeet niet dat er op niveau 4 altijd een bestuurder aan boord van het voertuig moet zijn om in te grijpen in geval van een probleem (net als in de cockpit van een vliegtuig).


Kenworth onthult zijn SuperTruck2 prototype. Dit is nog steeds een truck die op diesel rijdt, maar de brandstofefficiëntie is met 136% verbeterd ten opzichte van een Kenworth T660. De aerodynamica is bijzonder goed doordacht, maar de fabrikant heeft ook hard gewerkt aan het dode gewicht, dat met 3.175 kilo is teruggebracht. Er is ook een systeem voor het terugwinnen van remenergie om verschillende hulpsystemen (airco, elektrische besturing, enz.) van energie te voorzien en zo het brandstofverbruik te verlagen. Een ander belangrijk kenmerk is dat de bestuurder centraal zit, net als in de Chinese Windrose-truck.


Lion Electric is een Canadees bedrijf dat sinds 2008 elektrische trucks ontwikkelt en er al 2000 van heeft verkocht. Dit jaar presenteert het zijn eerste elektrische trekker van klasse 8. Verrassend voor de Noord-Amerikaanse markt is dat dit een 6×4 cabover is in plaats van een voertuig met motorkap. De voorkant is echter langwerpig, zoals een Mercedes-Benz eActros 600 of een Volvo FH Aero. Met een Lithium-Ion batterijcapaciteit van maximaal 630 kWh biedt hij een actieradius tot 443 kilometer. Hij maakt gebruik van twee Meritor aangedreven assen die een totaal vermogen van 500 pk leveren.


Op ACT Expo kunnen bezoekers ook de Chinese Windrose-truck zien, die al in België te zien was, een prototype brandstofceltruck ontwikkeld door… Honda op een Paccar-basis, een Hyundai Xcient brandstofceltruck en de Tern RC8, die we vorige week hebben gepresenteerd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo