Belgische intern transportmarkt in verval

Deze week presenteerde de Sigma federatie haar jaarverslag voor 2023. De cijfers zijn niet goed, want de Belgische markt voor heftrucks en magazijntoestellen is teruggevallen naar het niveau van 2014.

De sombere economische situatie, een aantal spraakmakende faillissementen en hoge rentes hebben bedrijven die vorkheftrucks en magazijnmaterieel verkopen parten gespeeld. In 2023 werden 8.398 vorkheftrucks verkocht, een daling van 27,6% ten opzichte van 2022. Deze daling is in lijn met de cijfers voor de Europese markt (statistieken van de European Materials Handling Federation).

Als we inzoomen op de verschillende soorten apparatuur, vinden we dezelfde daling in magazijnapparatuur (-28,1%), die 63% van het totale volume vertegenwoordigt. Binnen deze categorie zijn de dalingen vooral indrukwekkend voor reachtrucks (-41,5%) en orderverzamelaars (-57,6%). Naast de algemene economische problemen hebben deze twee soorten machines (net als handpallettrucks) ook te lijden onder de toenemende automatisering van magazijnen en de opkomst van AGV’s (Automatisch Geleide Voertuigen) en AMR’s (Automated Mobile Robots).

De situatie is een beetje anders voor vorkheftrucks. Toegegeven, de totale markt daalde met 15,07%, maar dit was voornamelijk te wijten aan de ineenstorting van vorkheftrucks met verbrandingsmotor (inclusief vorkheftrucks op gas): -41,74%; Vorig jaar werden slechts 857 eenheden van dit type verkocht in België, en zelfs dan moeten we vertrouwen op de loyaliteit van verhuurbedrijven. De verbrandingsmotor is niet langer populair bij de eindgebruikers. Het aantal elektrische heftrucks daalt met slechts 1,1%.

Hoe zit het met 2024?

“We hebben in het verleden gemerkt dat periodes van dalende orders over het algemeen niet langer dan 2 tot 3 jaar duren. Als dit vandaag opnieuw het geval is, zouden we in de tweede helft van dit jaar of begin volgend jaar een duidelijke stijging van de orders moeten kunnen zien. Laten we dus optimistisch blijven en geduldig wachten op betere resultaten”, aldus Dries Van Haut, President van Sigma. De resultaten van de eerste maanden van 2024 lijken hem gelijk te geven: ze tonen een stijging van 9% in vergelijking met dezelfde periode in 2023, met een sterke groei in magazijnen maar een verdere daling in vorkheftrucks.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo