Vlaamse primeur: batterij-elektrische betonmixer en bouwvrachtwagens in actie

Bij APK Group in Genk werden de mogelijkheden van duurzame bouwlogistiek in de kijker gezet. Holcim België toonde haar 100% elektrische betonmixer. Volvo Trucks Benelux en Denys Group demonstreerden hun elektrische bouwvrachtwagens.

De Vlaamse bouwsector onderneemt stappen om haar logistieke processen duurzamer te maken. Dat bewezen APK Group, Fluvius, Volvo Trucks Belux, Holcim België en Denys Group afgelopen vrijdag. Tijdens een evenement van VIAVIA vorige week hebben zij hun beleid rond duurzaamheid in de kijker gezet, met een focus op enkele Vlaamse primeurs, zoals het proefproject rond een werf met maximale CO2-reductie, duurzamere infrastructuurbouw en watergebonden recyclageroutes, de eerste 100% elektrische betonmixer en de eerste vol-elektrische bouwvrachtwagens.

Holcim zet zo bijvoorbeeld in op de decarbonisatie van de bouwsector. Dankzij een intensieve samenwerking met Volvo en De Buf, neemt zij de eerste 100% elektrische betonmixer van België in gebruik, voor het vervoer van beton van fabriek tot bouwplaats. Deze eerste 100% elektrische Belgische betonmixer maakt deel uit van de 1000 Volvo-vrachtwagens die tegen 2030 in Europa in gebruik zullen worden genomen door de Holcim Groep.

Morgan Malecotte, CEO Holcim België: “Holcim België wil de decarbonisatie van de Belgische bouwsector versnellen en daarom engageren we ons om een vloot van ‘groene’ vrachtwagens te ontwikkelen voor de levering aan bouwplaatsen. Deze concrete actie, in lijn met onze bedrijfsvisie, is slechts een van de vele stappen in de transportsector, waaronder ook het verduurzamen van scheepvaart en spoorvervoer.”

VIAVIA is een initiatief van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken en wordt gecoördineerd door VIL (Speerpuntcluster Logistiek).

Lees alles over Volvo Trucks Belux

Volvo Trucks Belux

video

Volvo Trucks FH Aero – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Volvo Trucks heeft een belangrijke evolutie van de FH-cabine gepresenteerd, die naar voren toe verlengd is om hem aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen. De Zweedse fabrikant heeft gebruik gemaakt van de speelruimte die de huidige regelgeving biedt voor maximumgewichten en -afmetingen voor vrachtwagens, zoals DAF Trucks heeft gedaan met de XG+ en […]

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo