Verkeerslichten in het magazijn

Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 70.

Op de openbare weg gelden verkeersregels. Zonder lichten of zebrapaden zou het verkeer snel in het honderd lopen. Wordt het geen tijd om diezelfde regels in magazijnomgevingen toe te passen? Twee leveranciers houden een warm pleidooi.

Het Gentse Goossaert bestaat meer dan 85 jaar. Het was François Goossaert die destijds aan de wieg stond van het bedrijf. Aanvankelijk lag de focus van Goossaert op het aanbieden van de signalisatie die nodig was bij wegenwerken. In de laatste 20 jaar breidde die corebusiness uit naar identificatie in bredere zin. Denk dan aan reknummers in de logistiek, om maar een voorbeeld te noemen. De coronacrisis gaf voor de firma aanleiding tot innoveren. Vaste signalisatie vanuit veiligheidsoogpunt mag dan wettelijk verplicht zijn in bedrijven, maar wat als die signalen daar dynamisch zouden zijn?

“Er is zoiets als operationele blindheid wanneer een teken permanent staat afgebeeld,” vertelt Wim Soetaert (zie foto), Operations Manager bij Goossaert. “Ook het draagvlak kan verminderen. Hier in de ruimte zou je een bordje kunnen hangen met als boodschap dat het verplicht is om gehoorbescherming te dragen. Maar als er slechts 20% van de tijd een machine draait, dan motiveert dit signalisatiebord mensen niet om het te respecteren. Als je daarentegen een digitaal bord zou hangen met een sensor in, dan zou er alleen een waarschuwing verschijnen wanneer het nodig is.”

Interactief

Na wat interne brainstormsessies nam Goossaert contact op met fabrikanten om samen veiligheidsoplossingen te ontwikkelen. Ze begonnen eerst met een systeem van projecties om aanrijdingen te verhinderen tussen heftrucks en personen. Een lichtprojectie werd geactiveerd van zodra een zender, gemonteerd op een heftruck, te dicht kwam bij een armband die een arbeider droeg. “Ondertussen hebben we daar allerlei varianten op,” zegt Soetaert. “We hebben een zebrapad, een interactieve LED-oplossing voor hoogtebeperking, eentje om voorrang te geven aan AGV’s, enzovoort.”

Een LED heeft wel een bepaald aantal branduren, maar conventionele vloerpictogrammen verslijten hoe dan ook sneller. “Een waarschuwingssticker waar veel heftruckverkeer over passeert, die vergaat,” aldus Soetaert. “Hetzelfde geldt voor lijnen. Als je lijnen opnieuw moet trekken, betekent dat afplakken, schuren, oude lijnen uitwissen … Bij vochtige of stoffige ondergronden is het sowieso niet evident om lijnen aan te brengen.”

Patrick Vinckier, General Manager bij Goossaert, vult aan: “Recent was ik met een zaakvoerder aan het praten die me vertelde hoe vaak er iets veranderd in een magazijn. Men breidt uit, rekken worden verplaatst, opstellingen wisselen … Je gaat dan schuren om andere belijningen te kunnen aanbrengen en dat is niet altijd even netjes. Projectoren hoef je maar te verhangen en het is opgelost.”

Camera’s in plaats van sensoren

AX System uit Hongarije gooit het over een andere boeg. De firma wordt geleid door Gábor Nemes, een ervaren heftruckchauffeur die ook lichtsignalisatie aanbiedt voor in magazijnen, zoals Goossaert, maar dan getriggerd door camera’s. “Het systeem onderscheidt mensen van machines en houdt bij het nemen van een beslissing rekening met de bewegingsrichting van verkeersdeelnemers,” vertelt Nemes. Komt er dan geen weerstand van magazijniers omwille van het feit dat er video van hen wordt gebruikt? “De werking van het systeem is niet cloudgebaseerd,” zegt Nemes. “De informatie die via de camera’s binnenkomt wordt binnen het systeem verwerkt. Het is dus niet nodig om beelden te verzamelen, op te slaan of zelfs te verzenden om te kunnen functioneren. De werknemers hoeven niet bang te zijn voor de camera’s in het systeem, aangezien niemand hun beelden kan zien.”

De compacte oplossing van AX System: een kubus die in de lucht hangt met LED-lichten aan de zijkanten.

Sinds eind vorig jaar staat het systeem ter demonstratie in het logistiek belevingscentrum Log!Ville. De technologie van AX System ziet eruit als een kubus die in de lucht hangt met LED-lichten aan de zijkanten. Een groene A betekent dat je mag doorrijden, een rode X betekent stoppen, zo simpel is het. Die kubus wordt de compacte oplossing genoemd in het gamma, met camera’s die binnenin zitten. Daarnaast zijn er nog modulaire oplossingen te verkrijgen. “Op plaatsen waar het compacte systeem niet kan worden gebruikt, bijvoorbeeld bij poorten, raden we het modulaire systeem aan, waarbij camera’s en signaalgevers onafhankelijk van elkaar kunnen worden geplaatst.”

Wanneer het nodig is, voorziet AX System ook een projector. “Die projector kan verschillende signalen op de vloer laten zien, zoals een waarschuwingsbord wanneer er een vorkheftruck aankomt. Die signalen kunnen van alles zijn en gecombineerd worden. Als het bijvoorbeeld veilig is om over te steken, wordt er een zebrapad getoond. Maar als er een machine aankomt, verandert het zebrapad in een stopteken.”

Gedragsaanpassing niet evident

Hoe kijkt een preventieadviseur hiernaar op het veld? “Als je nog nooit met lichten hebt gewerkt in het magazijn, dan is het niet evident om je medewerkers er echt op te trainen om altijd goed naar de lichten te kijken,” zegt Ben Serré, HSE Officer bij ODTH. “Je zit dan met een bepaalde gedragsaanpassing die we met Rombit niet hebben moeten doorvoeren.” Rombit levert een veiligheidstoestel aan boord van de heftrucks zelf. Weliswaar een kanttekening: het betreft hier een pilootproject bij ODTH, waarbij er slechts in één afdeling wordt uitgetest. “Een 10 à 15 procent van onze toestellen is nu met zo’n systeem uitgerust. We testen dit op een kleine groep, om zo de kost te kunnen beheersen.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo