Trends en analyses
In dit magazine komt de coronaviruscrisis niet prominent naar voren, verre van zelfs. De roeping van een magazine is niet te focussen op de actualiteit, maar op trends, analyses en perspectieven. Pas als de crisis effectief achter de rug is, kunnen we conclusies voor de langere termijn trekken en de gevolgen ervan beoordelen. Ik denk dat velen van ons ‘corona-moeheid’ ervaren en artikelen willen lezen die geen verband houden met de crisis. In deze editie blikken we terug op twee bedrijven die een trofee hebben gewonnen tijdens de Transport & Logistics Awards 2020: Urbike (Logistics Project of the Year) en Weerts Supply Chain (Logistics Employer of the Year). U kunt lezen hoe verdiend hun onderscheidingen waren.
U zal ook ontdekken waarom Colruyt een aandeel nam in het Franse logistieke robotica-bedrijf Scallog. De ‘goods-to-man’-systemen voor e-commerce en reserveonderdelen zouden de robotisering van het orderverzamelen kunnen versnellen. Een evolutie die ook een boost zou kunnen krijgen door de anderhalve meter regel, die soms moeilijk toe te passen is in magazijnen.
Maar de absolute hoofdschotel is ons jaarlijkse dossier Logistics in Belgium, met fiches die de 50 logistieke hotspots in het land beschrijven. Het bevestigt, indien nodig, dat de sector het goed doet in België – we zullen de veerkracht van de sector kunnen beoordelen zodra de turbulentie veroorzaakt door het virus is afgenomen – en dat het moeilijk blijft om aan de landeisen te voldoen. We hebben twee hotspots gekozen om dit fenomeen te bestuderen: de Waaslandhaven in Vlaanderen enerzijds en de regio rond de luchthaven van Luik anderzijds.
Veel leesplezier!
Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.