Stadsdistributie in Nederland tegen 2025 volledig elektrisch kan

Transport en Logistiek Nederland (TLN) acht het mogelijk om tegen 2025 de  CO2-emissies van het (beroeps)goederenvervoer in de binnensteden te reduceren tot nul.  Elektrische vrachtwagens zullen daarbij een centrale rol spelen. En er moeten logistieke hubs komen voor de overslag. TLN wil dat het beroepsgoederenvervoer tegen 2030 zijn CO2-uitstoot in Nederland halveert.  Dat moet gebeuren via het elektrificeren van de stadsdistributie tegen 2025 en het toepassen van ‘low emissies’ buiten de steden. “Het klimaatakkoord van Parijs en het Energieakkoord in Nederland bevatten ambitieuze doelstellingen voor de uitstoot van CO2”, stelt TLN. Door als transportsector nu het initiatief te nemen, ontstaat er meer ruimte om zelf het voortouw te nemen, zegt ze. De organisatie wil met andere woorden de overheid voor zijn. Wel acht TLN dat een tijdelijke subsidieregeling nodig is tijdens de overgangsfase. Ook vindt ze dat de transportondernemers tijdig moeten weten hoe en waar zero emissiegebieden komen. Zij moeten daarop hun businessmodel kunnen voorbereiden. Om de goederen over te hevelen naar de elektrische trucks voor de stadsdistributie zullen logistieke hubs nodig zijn. “Er komt veel bij kijken, zoals elektrische laadpalen, beveiliging en ruimtebeslag. In het ideale geval heeft elke gemeente met een zero emissie gebied in 2025 ook een goedwerkende logistieke hub. Dat kan ook betekenen dat gemeenten een hub delen (‘shared logistics’)”, zegt TLN.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo