VIP-interview Bernard Lycke (Cecra)

Binnen enkele maanden zullen de regels rond de verkoop en herstelling van voertuigen grondig worden herzien. Bovendien daveren de werkplaatsen op hun grondvesten door de opkomst van alternatieve aandrijvingen en toenemende connectiviteit. Een gesprek met Bernard Lycke (algemeen directeur van Cecra, de Europese koepelorganisatie van autodealers en -herstellers) leek ons dus wel op zijn plaats. Het werd een uitgebreid gesprek over de meest uiteenlopende thema’s.

Transport Management: Welke impact heeft Covid-19 gehad op de activiteiten van de concessiehouders?

Bernard Lycke: Los van de eerste weken van maart 2020, zijn de werkplaatsen blijven draaien. Alleen al door de technische controle werden ze nadien geconfronteerd met grote vertragingen. De situatie is ondertussen genormaliseerd, maar het is nog te vroeg om in te schatten wat de financiële impact van deze moeilijke maanden zal zijn. We stellen vast dat de sector zeer veerkrachtig is, en we hopen dat we gespaard blijven van al te veel faillissementen.

De comeback van de Block Exemption

TM: Zullen we hierdoor opnieuw meer concentraties zien in de sector?
B. Lycke: Deze concentratiebeweging was al ingezet voor 2020, en dan met name in de sector van de particuliere auto’s. De Covid-crisis heeft één en ander nog versneld en die versnelling zal nog meer in de hand worden gewerkt door de initiatieven van de Europese Commissie rond de vergroening van het wagenpark.

TM: De ‘Block Exemption’ zal ook opnieuw op tafel komen. Kan u ons even toelichten waarover dit gaat?
B. Lycke: Een constructeur heeft het recht om te kiezen door wie hij wordt vertegenwoordigd. De regels rond Block Exemption bestaan al sinds 1985 en de huidige regels zijn voor een groot stuk gebaseerd op een tekst van 2010. Sindsdien is er veel veranderd en de Commissie kijkt bijvoorbeeld met interesse naar de rechtstreekse verkoop van de fabrikanten, naar de online verkoop en naar de zogenaamde duale verkoop. Dat is een systeem waarbij de constructeur probeert om de voordelen van het dealercontract (de partner legt een voorraad aan met de nodige risico’s) te combineren met een agentuurovereenkomst.

TM: Wat is uw standpunt in deze materie?
B. Lycke: In eerste instantie is het belangrijk om enkele algemene regels te behouden. Regels die voor alle sectoren van toepassing zijn, en dus niet alleen voor de automobielsector. Wij zijn vragende partij om opnieuw enkele specifieke clausules in te voeren voor onze sector. Op die manier kunnen we teruggaan naar het relatieve evenwicht dat was voorzien in het reglement van 2002, maar ondertussen wat is verwaterd.

TM: In welke domeinen dan?
B. Lycke: Ik denk bijvoorbeeld aan de voorwaarden waaronder een concessiehouder zijn bedrijf kan verkopen of verschillende merken kan vertegenwoordigen…

TM: Voertuigen zijn meer en meer geconnecteerd. Welke invloed heeft dit op de garages en hun relatie met de constructeurs?
B. Lycke: De toegang tot de data van de voertuigen is essentieel voor de gehele waardeketen van de autosector. Cecra, maar ook andere partijen, ijvert voor een toegang waarbij een eerlijke concurrentie is verzekerd. Onze visie draait rond S-OTP, wat staat voor Secure On Board Telematics Platform. Organisaties waaronder FIA delen deze visie. In dit systeem krijgt men rechtstreeks toegang tot de data van het voertuig, waarbij het systeem wordt beheerd door een neutrale beheerder. Op die manier is iedereen die de data nodig heeft, verzekerd van permanente toegang. En de vrije concurrentie wordt in dezelfde beweging gevrijwaard. Deze vrije concurrentie is uiteindelijk de beste garantie voor stabiele tarieven in de na-verkoop. Wij hopen dan ook dat de Commissie oren heeft naar onze bezorgdheden en ze de toegang tot de gegevens van het voertuig regelt. Recent hebben we nog vooruitgang geboekt in dit dossier.

Mobility as a Service

TM: Laat het ons ook even hebben over de elektrificatie van de wagenparken. Nog zo’n tendens die voor een aardverschuiving zal zorgen in de werkplaatsen…
B. Lycke: Dat klopt, maar de markt zal nog lang hybride zijn. Ondertussen kunnen alternatieve aandrijvingen aan hun opmars beginnen en zullen de vloten zich geleidelijk aan vernieuwen. We moeten er echter rekening mee houden dat een elektrisch voertuig 50% minder omzet genereert voor de garage: en zijn minder onderdelen en het voertuig verbruikt ook minder vloeistoffen… Door het hogere koppel van een elektromotor moet je wel rekening houden met een snellere slijtage van de banden. Is het mogelijk om deze dalende activiteit te compenseren met een stijging op het vlak van tweedehandsvoertuigen? Hoe kunnen concessiehouders toegevoegde waarde creëren met de diensten rond Mobility as a Service? Ik geloof dat er nog een toekomst is voor de dealers maar ze zullen zich constant moeten heruitvinden, net als alle andere spelers in de automobielsector.

TM: Hoe zal de concessiehouder er anno 2025 uitzien?
B. Lycke: De consolidatiegolf krijgt ongetwijfeld nog een verlengstuk. De concessiehouders die willen overleven, zullen hun service-aanbod flink moeten uitbreiden. Hierbij denk ik aan herstellingen, preventief onderhoud, carrosserie, tweedehandsvoertuigen, financiering, verzekeringen, verhuur, het ombouwen van auto’s en misschien ook de technische controle. Om dit te bereiken zullen ze over verschillende vestigingen moeten beschikken en wellicht ook verschillende merken moeten vertegenwoordigen.

TM: Zullen dan we dan ook een dunner bevolkt netwerk krijgen?
B. Lycke: Dat is mogelijk, maar de concessiehouders kunnen dit compenseren met meer diensten vanop afstand en meer preventief onderhoud.

TM: En alles zal netjes geregeld worden door de nieuwe regels rond Block Exemption…
B. Lycke: Precies. Deze grote variatie aan diensten van de concessiehouders zal wellicht gepaard gaan met een veelvoud aan modelcontracten tussen de constructeurs en de concessiehouders-herstellers (dealer- of franchisecontracten, agentuurovereenkomsten). Het is precies daarom dat de nieuwe regels evenwichtiger moeten worden en rekening moeten houden met meer gelijkheid in de partnerrelaties. Dit was onder meer het geval bij de uitspraak van het Hooggerechtshof in Oostenrijk in een zaak die heel wat stof deed opwaaien (Büchl/Peugeot).

TM: Wanneer mogen we ons aan de nieuwe teksten verwachten?
B. Lycke: De tekst over het algemeen reglement is voor juni of voor september ten laatste. Deze regels zullen dan in mei van 2022 van toepassing worden op de verkoop en in mei van 2023 op de na-verkoop. Het kan allemaal heel snel gaan omdat de Commissie dit kan uitvoeren zonder het akkoord van het Europees Parlement en de Europese Raad.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo