1ste Belgische binnenhaven en 3de Europese binnenhaven (20 miljoen ton in 2021), de Autonome Haven van Luik verzekert het beheer van 33 havenzones (382 hectare) en biedt:
• 3 containerterminals (regelmatige
pendeldiensten naar Antwerpen en Rotterdam)
• Verschillende verbindingen met kustvaarders van 1.000 tot 2.500 ton
• Een overdekte kade
• Toegankelijkheid voor rijnaken, voor duwkonvooien met twee bakken (4.500 t) en rivierboten (kustvaarders) van 2.500 t (regelmatige directe verbindingen met Groot-Brittannië).
Liège Trilogiport, een multimodaal platform van 120 ha gelegen langsheen het Albertkanaal op 14 uur varen van Antwerpen en 24 uur van Rotterdam:
• een containerterminal (15 ha) beheerd door DPW Liege Container Terminals
• een logistieke zone beheerd door: Jost Group (30 ha); WDP (10 ha) en Weerts Supply Chain (20 ha)
• 300.000 m2 aan logistieke gebouwen beschikbaar!
De Autonome Haven van Luik in enkele cijfers:
• Tonnage binnenvaart: 14 miljoen ton
• Tonnage water-spoor-weg: 20 miljoen ton
• 115.000 behandelde TEU via de binnenvaart
• 8.032 directe banen en 10.928 indirecte banen
• 1.947 miljoen EUR toegevoegde waarde van het Luikse havencomplex
• 33 havenzones
• 382 hectare haventerreinen ter beschikking van ondernemingen
• 27 km kade
• 3 containerterminals
• 4 multimodale platformen (Monsin, Renory, Liège Trilogiport en Semeries)
• Een overdekte kade – 1 ha
• Tanks voor de opslag van olieproducten (350.000 m3)
• 70 opslagmagazijnen voor een totaal van +/- 15 overdekte hectare
• Graansilo’s met een totale capaciteit van 50.000m³
• Een jachthaven: 120 plaatsen.