1ste Belgische binnenhaven en 3de Europese binnenhaven (20 miljoen ton in 2021), de Autonome Haven van Luik verzekert het beheer van 33 havenzones (382 hectare) en biedt:
- 3 containerterminals (regelmatige pendeldiensten naar Antwerpen en Rotterdam)
- Verschillende verbindingen met kustvaarders van 1.000 tot 2.500 ton
- Een overdekte kade
- Toegankelijkheid voor rijnaken, voor duwkonvooien met twee bakken (4.500 t) en rivierboten (kustvaarders) van 2.500 t (regelmatige directe verbindingen met Groot-Brittannië).
Liège Trilogiport, een multimodaal platform van 120 ha gelegen langsheen het Albertkanaal op 14 uur varen van Antwerpen en 24 uur van Rotterdam:
- een containerterminal (15 ha) beheerd door DPW Liege Container Terminals
- een logistieke zone beheerd door: Jost Group (30 ha); WDP (10 ha) en Weerts Supply Chain (20 ha)
- 300.000 m2 aan logistieke gebouwen beschikbaar!
De Autonome Haven van Luik in enkele cijfers:
- Tonnage binnenvaart: 11.7 miljoen ton
- Tonnage water-spoor-weg: 16 miljoen ton
- 83.400 behandelde TEU via de binnenvaart
- 8.032 directe banen en 10.928 indirecte banen
- 1.947 miljoen EUR toegevoegde waarde van het Luikse havencomplex
- 33 havenzones
- 382 hectare haventerreinen ter beschikking van ondernemingen
- 27 km kade
- 3 containerterminals
- 4 multimodale platformen (Monsin, Renory, Liège Trilogiport en Semeries)
- Een overdekte kade – 1 ha
- Tanks voor de opslag van olieproducten (350.000 m3)
- 70 opslagmagazijnen voor een totaal van +/- 15 overdekte hectare
- Graansilo’s met een totale capaciteit van 50.000m³
- Een jachthaven: 120 plaatsen.