Minder verkeer in de haven van Luik, maar investeringen gaan door

De vertraging van de wereldwijde economische groei en de geopolitieke instabiliteit hebben de Port Autonome de Liège parten gespeeld. De trafiek daalde in 2023 met 14,5%. Het containervervoer daalde slechts met 7%.

Het binnenvaartverkeer daalde met 19% en het goederenvolume dat de 33 havengebieden passeerde, daalde van 18,7 naar 16 miljoen ton. Het containerverkeer daalde met 7% (83.431 TEU). Deze cijfers bevatten echter ook positieve elementen: de toegevoegde waarde van de vervoerde goederen steeg en het multimodale platform Liège Trilogiport bleef zich ontwikkelen.

Naast de ingebruikname van de nieuwe containerterminal in Trilogiport zal in 2024 het huidige investeringsplan worden voortgezet. De twee belangrijkste projecten voor het vrachtvervoer zijn een nieuwe kade in Hermalle-sous-Huy, waarvan de werkzaamheden in februari zijn gestart, en de ontwikkeling van een nieuw bimodaal platform (spoor-weg) in de haven van Monsin.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo