LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens

Beste lezer,

2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn.

Al is de grootste stress uit de energiemarkt, toch blijft energie bijzonder duur. Logistieke bedrijven die in zonnepanelen investeerden deden dus een goede zaak. Zonnedaken zijn inmiddels ‘incontournable’ geworden voor nieuwe projecten, zoals u verderop kunt lezen. Maar ook de infl atie en de indexering van de lonen zorgen voor een fameuze kostenverhoging in de sector, die in België zwaarder doorweegt dan in onze buurlanden. Dat komt aan bod in onze ‘Pro/Contra’.

De loonkost en meer nog de personeelsschaarste zullen investeringen in automatisering en robotisering blijven stimuleren. Maar die beweging zal pas echt goed op gang komen als de opdrachtgevers bereid zijn om meer langetermijncontracten te sluiten, zegt Philip Salaerts (Distrilog) in zijn interview.

Om de inflatie te doen dalen moet de economie afkoelen. Een heikele opdracht, want dat mag niet leiden tot een recessie. Die evenwichtsoefening is des te moeilijker omdat het consumentenvertrouwen afkalft. Veel retailbedrijven, die het afgelopen jaar meer voorraad aanlegden om zich te beschermen tegen de haperende supply chains, zitten daardoor met de handen in het haar. Als de consument de portemonnee dicht houdt, zullen die voorraden nog langer in de magazijnen blijven liggen, terwijl die al vol zitten. De schaarste aan warehousing zal dus toenemen. Of dat voor de logistieke bedrijven goed nieuws is, valt te betwijfelen.

We eindigen 2022 dus met veel uitdagingen en vraagtekens. Wat geeft dat volgend jaar? Niemand die het kan weten. Veel bedrijven slaan trouwens vandaag, ondanks redelijk goede cijfers dit jaar, een aarzelende toon aan.

Het wordt dus nog moeilijker om de juiste beslissingen te nemen. Daarom is het belangrijk om zich goed te informeren. Dit magazine kan alvast een inspiratiebron zijn.

Veel leesplezier

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

 

Recente publicaties

TRANSPORT Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Wat wordt er kostbaarder: chauffeurs of elektriciteit? De actualiteit van de jongste weken is best interessant, wat me er toe heeft aangezet om enkele bedenkingen met u te delen. Op een jaar tijd is de Dag van de Chauffeur flink gegroeid! De tweede editie van deze dag gewijd aan de beroepschauffeurs heeft niet minder dan […]

VAN Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Tijd voor meer maatwerk Het vrachtverkeer in ons land neemt toe, met naast vrachtwagens ook meer bestelwagens. Dat zint Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters niet, die nu een studie bestelt naar onder andere de uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens. Het einde van de ‘camionettisering’ van het transport en, […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo