LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens

Beste lezer,

2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn.

Al is de grootste stress uit de energiemarkt, toch blijft energie bijzonder duur. Logistieke bedrijven die in zonnepanelen investeerden deden dus een goede zaak. Zonnedaken zijn inmiddels ‘incontournable’ geworden voor nieuwe projecten, zoals u verderop kunt lezen. Maar ook de infl atie en de indexering van de lonen zorgen voor een fameuze kostenverhoging in de sector, die in België zwaarder doorweegt dan in onze buurlanden. Dat komt aan bod in onze ‘Pro/Contra’.

De loonkost en meer nog de personeelsschaarste zullen investeringen in automatisering en robotisering blijven stimuleren. Maar die beweging zal pas echt goed op gang komen als de opdrachtgevers bereid zijn om meer langetermijncontracten te sluiten, zegt Philip Salaerts (Distrilog) in zijn interview.

Om de inflatie te doen dalen moet de economie afkoelen. Een heikele opdracht, want dat mag niet leiden tot een recessie. Die evenwichtsoefening is des te moeilijker omdat het consumentenvertrouwen afkalft. Veel retailbedrijven, die het afgelopen jaar meer voorraad aanlegden om zich te beschermen tegen de haperende supply chains, zitten daardoor met de handen in het haar. Als de consument de portemonnee dicht houdt, zullen die voorraden nog langer in de magazijnen blijven liggen, terwijl die al vol zitten. De schaarste aan warehousing zal dus toenemen. Of dat voor de logistieke bedrijven goed nieuws is, valt te betwijfelen.

We eindigen 2022 dus met veel uitdagingen en vraagtekens. Wat geeft dat volgend jaar? Niemand die het kan weten. Veel bedrijven slaan trouwens vandaag, ondanks redelijk goede cijfers dit jaar, een aarzelende toon aan.

Het wordt dus nog moeilijker om de juiste beslissingen te nemen. Daarom is het belangrijk om zich goed te informeren. Dit magazine kan alvast een inspiratiebron zijn.

Veel leesplezier

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

 

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2024)

Het zoveelste licht aan het einde van de tunnel De Belgische economie recht de rug. In vergelijking met onze buurlanden gaan we beter om met de huidige laagconjunctuur, met het risico dat we minder snel zullen opveren van zodra er een nieuw economische cyclus begint. Zo is het eigenlijk al jaren. Ondertussen hopen de ondernemingen […]

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo