LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens

Beste lezer,

2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn.

Al is de grootste stress uit de energiemarkt, toch blijft energie bijzonder duur. Logistieke bedrijven die in zonnepanelen investeerden deden dus een goede zaak. Zonnedaken zijn inmiddels ‘incontournable’ geworden voor nieuwe projecten, zoals u verderop kunt lezen. Maar ook de infl atie en de indexering van de lonen zorgen voor een fameuze kostenverhoging in de sector, die in België zwaarder doorweegt dan in onze buurlanden. Dat komt aan bod in onze ‘Pro/Contra’.

De loonkost en meer nog de personeelsschaarste zullen investeringen in automatisering en robotisering blijven stimuleren. Maar die beweging zal pas echt goed op gang komen als de opdrachtgevers bereid zijn om meer langetermijncontracten te sluiten, zegt Philip Salaerts (Distrilog) in zijn interview.

Om de inflatie te doen dalen moet de economie afkoelen. Een heikele opdracht, want dat mag niet leiden tot een recessie. Die evenwichtsoefening is des te moeilijker omdat het consumentenvertrouwen afkalft. Veel retailbedrijven, die het afgelopen jaar meer voorraad aanlegden om zich te beschermen tegen de haperende supply chains, zitten daardoor met de handen in het haar. Als de consument de portemonnee dicht houdt, zullen die voorraden nog langer in de magazijnen blijven liggen, terwijl die al vol zitten. De schaarste aan warehousing zal dus toenemen. Of dat voor de logistieke bedrijven goed nieuws is, valt te betwijfelen.

We eindigen 2022 dus met veel uitdagingen en vraagtekens. Wat geeft dat volgend jaar? Niemand die het kan weten. Veel bedrijven slaan trouwens vandaag, ondanks redelijk goede cijfers dit jaar, een aarzelende toon aan.

Het wordt dus nog moeilijker om de juiste beslissingen te nemen. Daarom is het belangrijk om zich goed te informeren. Dit magazine kan alvast een inspiratiebron zijn.

Veel leesplezier

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

 

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo