transport media logo

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens

Beste lezer,

2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn.

Al is de grootste stress uit de energiemarkt, toch blijft energie bijzonder duur. Logistieke bedrijven die in zonnepanelen investeerden deden dus een goede zaak. Zonnedaken zijn inmiddels ‘incontournable’ geworden voor nieuwe projecten, zoals u verderop kunt lezen. Maar ook de infl atie en de indexering van de lonen zorgen voor een fameuze kostenverhoging in de sector, die in België zwaarder doorweegt dan in onze buurlanden. Dat komt aan bod in onze ‘Pro/Contra’.

De loonkost en meer nog de personeelsschaarste zullen investeringen in automatisering en robotisering blijven stimuleren. Maar die beweging zal pas echt goed op gang komen als de opdrachtgevers bereid zijn om meer langetermijncontracten te sluiten, zegt Philip Salaerts (Distrilog) in zijn interview.

Om de inflatie te doen dalen moet de economie afkoelen. Een heikele opdracht, want dat mag niet leiden tot een recessie. Die evenwichtsoefening is des te moeilijker omdat het consumentenvertrouwen afkalft. Veel retailbedrijven, die het afgelopen jaar meer voorraad aanlegden om zich te beschermen tegen de haperende supply chains, zitten daardoor met de handen in het haar. Als de consument de portemonnee dicht houdt, zullen die voorraden nog langer in de magazijnen blijven liggen, terwijl die al vol zitten. De schaarste aan warehousing zal dus toenemen. Of dat voor de logistieke bedrijven goed nieuws is, valt te betwijfelen.

We eindigen 2022 dus met veel uitdagingen en vraagtekens. Wat geeft dat volgend jaar? Niemand die het kan weten. Veel bedrijven slaan trouwens vandaag, ondanks redelijk goede cijfers dit jaar, een aarzelende toon aan.

Het wordt dus nog moeilijker om de juiste beslissingen te nemen. Daarom is het belangrijk om zich goed te informeren. Dit magazine kan alvast een inspiratiebron zijn.

Veel leesplezier

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

 

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.