Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’

Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector.

De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en regionaal flink verstoord. Hierdoor ontstonden stocktekorten, lange levertijden en lege schappen. Veel experts gingen ervan uit dat bedrijven een voorzichtigheidsprincipe zouden hanteren en – al dan niet deels – overstappen naar het ‘just in case’-principe. Tijdens de opeenvolgende crisissen was de ‘just in time’-methode immers op haar grenzen gebotst. En toch. Veel magazijnen zijn vandaag overvol omdat er uit paniek te veel is ingekocht of de verkoop is gedaald, maar niet omwille van een strategisch en beter gepland beheer. Het gebrek aan proactie is verontrustend: op het World Economic Forum is gewaarschuwd voor het nieuwe normaal, met name de ‘permacrisis’.

Maar zelfs als de experten van het WEF zich vergissen, zijn er aanwijzingen dat de mondiale supply chains aan het veranderen zijn. Minder afhankelijkheid van China, de klimaatdoelstellingen en de energietransitie zullen een impact hebben. Ook op onze havens in de Rijn-Schelde Delta, zegt professor Theo Notteboom (UAntwerpen) in een studie voor ING. In zijn interview kunt u lezen dat zij hun positie grotendeels zullen behouden, maar dat de concurrentie met andere havens zal toenemen. Wat op zijn beurt een invloed kan hebben op de locatiekeuze van nieuwe EDC’s.

Dat de markt onzeker evolueert is ook een rode draad in ons dossier Real Estate. De grondschaarste neemt toe, maar uitwijken naar nieuwe gebieden in België blijft moeilijk. Vergunningen verkrijgen blijft een probleem en klanten aarzelen om zich buiten de traditionele hotspots te vestigen. Ook Nederland kent die problemen, met de strijd tegen de ‘verdozing’ er bovenop. Zullen multinationals de Benelux links laten liggen?

In veel hoofdkantoren heerst een valse gerustheid. Strategische beslissingen blijven in logistiek België uit. Op zijn lauweren rusten is geen goed idee, vrees ik.

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2024)

Het zoveelste licht aan het einde van de tunnel De Belgische economie recht de rug. In vergelijking met onze buurlanden gaan we beter om met de huidige laagconjunctuur, met het risico dat we minder snel zullen opveren van zodra er een nieuw economische cyclus begint. Zo is het eigenlijk al jaren. Ondertussen hopen de ondernemingen […]

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo