TRANSPORT Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Wat wordt er kostbaarder: chauffeurs of elektriciteit?

De actualiteit van de jongste weken is best interessant, wat me er toe heeft aangezet om enkele bedenkingen met u te
delen.

Op een jaar tijd is de Dag van de Chauffeur flink gegroeid! De tweede editie van deze dag gewijd aan de beroepschauffeurs heeft niet minder dan honderd bedrijven extra gemobiliseerd en dat bleef niet onopgemerkt. De chauffeurs riskeerden een levercrisis door alle aangeboden croissants en boterkoeken, maar het belang schuilt in een andere hoek: we merken dat bijvoorbeeld steeds meer verladers zich er rekenschap van geven dat als de chauffeurs geen zin hebben om bij hen te komen laden of lossen, ze het risico lopen om geen transporteurs meer te vinden. Wat de chauffeurs nog altijd in de eerste plaats vragen is een beetje respect en vriendelijkheid en toegang tot een beetje comfort.

Van chauffeurs is er ook sprake bij Einride. Deze Zweedse start-up heeft menigeen verrast door een contract te tekenen met ABInBev. Ze zullen voor dit bedrijf transportprestaties leveren met elektrische vrachtwagens en zelf instaan voor de laadinfrastructuur… maar dan wel door hun eigen vrachtwagens te laten rijden door chauffeurs ‘geleend’ bij andere transporteurs. Aan de ene kant biedt dat een veel gemakkelijker te nemen drempel voor tal van bedrijven die het zelf niet aandurven om elektrische vrachtwagens te kopen, maar anderzijds kunnen we ons bij die hybride positionering vragen stellen want dit bedrijf ontwikkelt ook autonome vrachtwagens die het kunnen stellen zonder chauffeurs.

Over elektrische aandrijving weiden we breed uit in ons dossier ‘Buy Green’. Want we zijn nu al zover dat het niet langer prototypen of demonstratievoertuigen zijn die in België rondrijden, maar complete vloten die, soms geforceerd, overstappen op ‘zero-emissie’. Hoed af voor die pioniers die de nieuwe technologie willen uitproberen, maar ze zullen er een enorm concurrentieel voordeel mee opdoen op het gebied van energiebeheer: niet alleen wat betreft de beste manier om de accu’s van hun voertuigen op te laden, maar ook (en vooral) over de beste manier om over voldoende elektriciteit te beschikken voor het geheel van operaties. Wie kan het nu immers al garanderen dat er voldoende stroom zal zijn voor de behoefte van elke industriezone in België en langs de voornaamste wegenassen? We komen er nog op terug…

Van zijn kant engageert Transportmedia zich om de vlootbeheerders te informeren over deze nieuwe energie-uitdagingen, en ik kan u al aankondigen dat we aan het begin van de herfst de Zero Emissions Xperience organiseren, een evenement dat infosessies zal combineren met tests van zowel lichte als zware zero-emissievoertuigen.

Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.

Recente publicaties

VAN Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Tijd voor meer maatwerk Het vrachtverkeer in ons land neemt toe, met naast vrachtwagens ook meer bestelwagens. Dat zint Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters niet, die nu een studie bestelt naar onder andere de uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens. Het einde van de ‘camionettisering’ van het transport en, […]

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo