TRANSPORT Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Wat wordt er kostbaarder: chauffeurs of elektriciteit?

De actualiteit van de jongste weken is best interessant, wat me er toe heeft aangezet om enkele bedenkingen met u te
delen.

Op een jaar tijd is de Dag van de Chauffeur flink gegroeid! De tweede editie van deze dag gewijd aan de beroepschauffeurs heeft niet minder dan honderd bedrijven extra gemobiliseerd en dat bleef niet onopgemerkt. De chauffeurs riskeerden een levercrisis door alle aangeboden croissants en boterkoeken, maar het belang schuilt in een andere hoek: we merken dat bijvoorbeeld steeds meer verladers zich er rekenschap van geven dat als de chauffeurs geen zin hebben om bij hen te komen laden of lossen, ze het risico lopen om geen transporteurs meer te vinden. Wat de chauffeurs nog altijd in de eerste plaats vragen is een beetje respect en vriendelijkheid en toegang tot een beetje comfort.

Van chauffeurs is er ook sprake bij Einride. Deze Zweedse start-up heeft menigeen verrast door een contract te tekenen met ABInBev. Ze zullen voor dit bedrijf transportprestaties leveren met elektrische vrachtwagens en zelf instaan voor de laadinfrastructuur… maar dan wel door hun eigen vrachtwagens te laten rijden door chauffeurs ‘geleend’ bij andere transporteurs. Aan de ene kant biedt dat een veel gemakkelijker te nemen drempel voor tal van bedrijven die het zelf niet aandurven om elektrische vrachtwagens te kopen, maar anderzijds kunnen we ons bij die hybride positionering vragen stellen want dit bedrijf ontwikkelt ook autonome vrachtwagens die het kunnen stellen zonder chauffeurs.

Over elektrische aandrijving weiden we breed uit in ons dossier ‘Buy Green’. Want we zijn nu al zover dat het niet langer prototypen of demonstratievoertuigen zijn die in België rondrijden, maar complete vloten die, soms geforceerd, overstappen op ‘zero-emissie’. Hoed af voor die pioniers die de nieuwe technologie willen uitproberen, maar ze zullen er een enorm concurrentieel voordeel mee opdoen op het gebied van energiebeheer: niet alleen wat betreft de beste manier om de accu’s van hun voertuigen op te laden, maar ook (en vooral) over de beste manier om over voldoende elektriciteit te beschikken voor het geheel van operaties. Wie kan het nu immers al garanderen dat er voldoende stroom zal zijn voor de behoefte van elke industriezone in België en langs de voornaamste wegenassen? We komen er nog op terug…

Van zijn kant engageert Transportmedia zich om de vlootbeheerders te informeren over deze nieuwe energie-uitdagingen, en ik kan u al aankondigen dat we aan het begin van de herfst de Zero Emissions Xperience organiseren, een evenement dat infosessies zal combineren met tests van zowel lichte als zware zero-emissievoertuigen.

Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo