LOGISTICS in Belgium (juni 2023)

De revanche van de figuranten

De in 2022 geregistreerde vastgoedtransacties bevestigen de trends die al enkele jaren aanhouden en nauwelijks hinder ondervonden tijdens de Covid-periode. De logistiek ontwikkelt zich nu in iets minder centraal gelegen gebieden en oude, grote gebouwen worden ofwel gerenoveerd, ofwel gesloopt om plaats te maken voor nieuwe projecten. Elders begint de heerschappij van de hoogbouw.

Enkele dagen voor de inhuldiging van het hoogste magazijn van België vertelden de managers van Dematra waarom ze hadden geïnvesteerd in een 40 meter hoog (geautomatiseerd) gebouw: “Ons werd verteld dat dit de laatste beschikbare vierkante meters in de regio zouden zijn.” Het verhaal speelt zich af in Deinze, maar is symptomatisch voor een sterke trend.

De cijfers van de grote makelaars stellen de analyse scherper. Enerzijds noteren we voor 2022 een daling van de nieuw bebouwde oppervlakken met 10%, terwijl het transactievolume met 29% is toegenomen. JLL wijt dit aan een gebrek aan beschikbare grond en steeds strengere vergunningseisen. Anderzijds zijn de twee assen waar de nieuwe take-up het sterkst is toegenomen Oost- en West-Vlaanderen (met uitzondering van de haven van Gent) en de Waalse as, met in beide gevallen stijgingen van meer dan 50%.

West-Vlaanderen zag zijn cijfers stijgen dankzij de realisatie van het voormalige Lingangproject in Zeebrugge en een grote transactie voor Bleckmann in Kruisem, terwijl de Waalse markt zich meer gespreid ontwikkelde tussen Doornik, Namen en Luik.

Vandaag zijn er zeven gebieden waar ontwikkelaars van logistieke projecten klaarstaan om meer dan 100.000 m2 aan nieuwe magazijnen te bouwen. Bovenaan de lijst prijkt het Gentse deel van de North Sea Port met 325.000 m2, verdeeld over WDP, Heylen, MG Real Estate en het nieuwe Weerts Logistics Parks. Daarbij komen uiteraard nog de gebieden die de haven zelf nog niet in concessie heeft gegeven.

Daarna volgt de regio West-Limburg (met onder andere Beringen en Tessenderlo) met 275.000 m2 bij Weerts, LCP, Heylen en Montea, gevolgd door Liege Airport, waar – opnieuw – Weerts alleen al 250.000 m2 ontwikkelt.

Weerts is ook actief in verschillende andere Waalse steden (Charleroi en La Louvière), maar Henegouwen trekt ook Vlaamse investeerders aan, in Dour (Goodman, 200.000 m2) en Peruwelz (Heylen – 100.000 m2). In Vlaanderen wordt het enige project van deze omvang momenteel uitgevoerd door MG in Vilvoorde (voormalige Renault-site), met een potentieel van 150.000 m2. Elders zal men het moeten hebben van de afbraak van bestaande gebouwen of van – hypothetische – nieuwe bedrijventerreinen, maar ook daar zijn er meer dossiers die op de lange baan zijn geschoven dan concrete aankondigingen.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo