transport media logo

LOGISTICS in Belgium (juni 2023)

De revanche van de figuranten

De in 2022 geregistreerde vastgoedtransacties bevestigen de trends die al enkele jaren aanhouden en nauwelijks hinder ondervonden tijdens de Covid-periode. De logistiek ontwikkelt zich nu in iets minder centraal gelegen gebieden en oude, grote gebouwen worden ofwel gerenoveerd, ofwel gesloopt om plaats te maken voor nieuwe projecten. Elders begint de heerschappij van de hoogbouw.

Enkele dagen voor de inhuldiging van het hoogste magazijn van België vertelden de managers van Dematra waarom ze hadden geïnvesteerd in een 40 meter hoog (geautomatiseerd) gebouw: “Ons werd verteld dat dit de laatste beschikbare vierkante meters in de regio zouden zijn.” Het verhaal speelt zich af in Deinze, maar is symptomatisch voor een sterke trend.

De cijfers van de grote makelaars stellen de analyse scherper. Enerzijds noteren we voor 2022 een daling van de nieuw bebouwde oppervlakken met 10%, terwijl het transactievolume met 29% is toegenomen. JLL wijt dit aan een gebrek aan beschikbare grond en steeds strengere vergunningseisen. Anderzijds zijn de twee assen waar de nieuwe take-up het sterkst is toegenomen Oost- en West-Vlaanderen (met uitzondering van de haven van Gent) en de Waalse as, met in beide gevallen stijgingen van meer dan 50%.

West-Vlaanderen zag zijn cijfers stijgen dankzij de realisatie van het voormalige Lingangproject in Zeebrugge en een grote transactie voor Bleckmann in Kruisem, terwijl de Waalse markt zich meer gespreid ontwikkelde tussen Doornik, Namen en Luik.

Vandaag zijn er zeven gebieden waar ontwikkelaars van logistieke projecten klaarstaan om meer dan 100.000 m2 aan nieuwe magazijnen te bouwen. Bovenaan de lijst prijkt het Gentse deel van de North Sea Port met 325.000 m2, verdeeld over WDP, Heylen, MG Real Estate en het nieuwe Weerts Logistics Parks. Daarbij komen uiteraard nog de gebieden die de haven zelf nog niet in concessie heeft gegeven.

Daarna volgt de regio West-Limburg (met onder andere Beringen en Tessenderlo) met 275.000 m2 bij Weerts, LCP, Heylen en Montea, gevolgd door Liege Airport, waar – opnieuw – Weerts alleen al 250.000 m2 ontwikkelt.

Weerts is ook actief in verschillende andere Waalse steden (Charleroi en La Louvière), maar Henegouwen trekt ook Vlaamse investeerders aan, in Dour (Goodman, 200.000 m2) en Peruwelz (Heylen – 100.000 m2). In Vlaanderen wordt het enige project van deze omvang momenteel uitgevoerd door MG in Vilvoorde (voormalige Renault-site), met een potentieel van 150.000 m2. Elders zal men het moeten hebben van de afbraak van bestaande gebouwen of van – hypothetische – nieuwe bedrijventerreinen, maar ook daar zijn er meer dossiers die op de lange baan zijn geschoven dan concrete aankondigingen.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2025)

De dealer? Meer dan ooit een strategische partner! In slechts enkele jaren tijd is de rol van de dealer fundamenteel veranderd. Van klassieke voertuigverdeler is hij uitgegroeid tot een volwaardige strategische partner van de vlootbeheerder. Hij bewaakt niet alleen de perationele beschikbaarheid van de vloot, maar oefent ook een grote invloed uit op de exploitatiekosten. […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2025)

Hoe het hoofd koel houden? Hij werd geboren op 9 juni 1934, is een typisch cartoonfiguurtje en verscheen voor het eerst in de reeks ‘Silly Symphonies’ (letterlijk: ‘Dwaze symfonieën’). Driftig, knorrig en onuitstaanbaar misschien, maar Donald Duck wist toch uit te groeien tot een geliefd personage. Of Donald T., al even driftig en karikaturaal maar […]

LOGISTICS Management 74 (juni 2025)

Toonaangevende projecten en logistieke hotspots Ook dit jaar was de uitreiking van de Transport & Logistics Awards in Mechelen een schot in de roos. Het evenement van TransportMedia was opnieuw ‘the place to be’ om te netwerken en toonaangevende projecten en verwezenlijkingen in de sector te ontdekken. De award voor Logistics Project of the Year […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.