LOGISTICS Management 28 (12/2013)

De parking van Antwerpen

De ring van Antwerpen was de voorbije weken hét gespreksonderwerp bij uitstek in logistieke kringen en ver daarbuiten. Het zit de sinjoren ook niet mee: de brug- of tunneldiscussie is nauwelijks geluwd, of het filespook doemt weer op boven de grote ronde parking die de Antwerpenaren rond hun wereldstad hebben aangelegd. Aangezien de verkeersbulletins van onze openbare omroep meer en meer op volwaardige praatprogramma’s begonnen te lijken, gooien onze nieuwslezers en –lezeressen het sinds kort over een andere boeg. “De Antwerpse ring zit opnieuw potdicht met vertragingen van x tot y en vice versa” wordt voortaan “de normale verkeersdrukte”. Klinkt veel aangenamer, toch? Tenzij je Marc Geerts heet en tot de vaststelling komt dat die normale verkeersdrukte je bedrijf jaarlijks 350.000 euro kost, wellicht. We zijn het blijkbaar niet langer gewend om onszelf en onze goederen vrij te kunnen verplaatsen. Meer nog, we vinden het blijkbaar ‘normaal’ om een half jaar van ons leven door te brengen in een file die er mits een langetermijnvisie niet eens had hoeven te staan. Ik heb het, net als Marc Geerts, Wim Bosman en ongetwijfeld nog een hele wachtrij andere dienstverleners, zo stilaan gehad met die ring van Antwerpen. Laat ons hopen dat hun drastische maatregelen onze mobiliteitsministers niet langer tot nadenken stemmen (er wordt al genoeg nagedacht in onze talloze regeringen en parlementen), maar dat er nu daadwerkelijk iets beweegt. En, als we dan toch zo kieskeurig mogen zijn, liefst iets waarover is nagedacht. Wat er in afwachting nog overblijft van de concurrentiepositie van onze Antwerpse haven? We zijn het voor u aan het uitzoeken.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo