LOGISTICS Management 28 (12/2013)

De parking van Antwerpen

De ring van Antwerpen was de voorbije weken hét gespreksonderwerp bij uitstek in logistieke kringen en ver daarbuiten. Het zit de sinjoren ook niet mee: de brug- of tunneldiscussie is nauwelijks geluwd, of het filespook doemt weer op boven de grote ronde parking die de Antwerpenaren rond hun wereldstad hebben aangelegd. Aangezien de verkeersbulletins van onze openbare omroep meer en meer op volwaardige praatprogramma’s begonnen te lijken, gooien onze nieuwslezers en –lezeressen het sinds kort over een andere boeg. “De Antwerpse ring zit opnieuw potdicht met vertragingen van x tot y en vice versa” wordt voortaan “de normale verkeersdrukte”. Klinkt veel aangenamer, toch? Tenzij je Marc Geerts heet en tot de vaststelling komt dat die normale verkeersdrukte je bedrijf jaarlijks 350.000 euro kost, wellicht. We zijn het blijkbaar niet langer gewend om onszelf en onze goederen vrij te kunnen verplaatsen. Meer nog, we vinden het blijkbaar ‘normaal’ om een half jaar van ons leven door te brengen in een file die er mits een langetermijnvisie niet eens had hoeven te staan. Ik heb het, net als Marc Geerts, Wim Bosman en ongetwijfeld nog een hele wachtrij andere dienstverleners, zo stilaan gehad met die ring van Antwerpen. Laat ons hopen dat hun drastische maatregelen onze mobiliteitsministers niet langer tot nadenken stemmen (er wordt al genoeg nagedacht in onze talloze regeringen en parlementen), maar dat er nu daadwerkelijk iets beweegt. En, als we dan toch zo kieskeurig mogen zijn, liefst iets waarover is nagedacht. Wat er in afwachting nog overblijft van de concurrentiepositie van onze Antwerpse haven? We zijn het voor u aan het uitzoeken.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo