LOGISTICS Management 28 (12/2013)

De parking van Antwerpen

De ring van Antwerpen was de voorbije weken hét gespreksonderwerp bij uitstek in logistieke kringen en ver daarbuiten. Het zit de sinjoren ook niet mee: de brug- of tunneldiscussie is nauwelijks geluwd, of het filespook doemt weer op boven de grote ronde parking die de Antwerpenaren rond hun wereldstad hebben aangelegd. Aangezien de verkeersbulletins van onze openbare omroep meer en meer op volwaardige praatprogramma’s begonnen te lijken, gooien onze nieuwslezers en –lezeressen het sinds kort over een andere boeg. “De Antwerpse ring zit opnieuw potdicht met vertragingen van x tot y en vice versa” wordt voortaan “de normale verkeersdrukte”. Klinkt veel aangenamer, toch? Tenzij je Marc Geerts heet en tot de vaststelling komt dat die normale verkeersdrukte je bedrijf jaarlijks 350.000 euro kost, wellicht. We zijn het blijkbaar niet langer gewend om onszelf en onze goederen vrij te kunnen verplaatsen. Meer nog, we vinden het blijkbaar ‘normaal’ om een half jaar van ons leven door te brengen in een file die er mits een langetermijnvisie niet eens had hoeven te staan. Ik heb het, net als Marc Geerts, Wim Bosman en ongetwijfeld nog een hele wachtrij andere dienstverleners, zo stilaan gehad met die ring van Antwerpen. Laat ons hopen dat hun drastische maatregelen onze mobiliteitsministers niet langer tot nadenken stemmen (er wordt al genoeg nagedacht in onze talloze regeringen en parlementen), maar dat er nu daadwerkelijk iets beweegt. En, als we dan toch zo kieskeurig mogen zijn, liefst iets waarover is nagedacht. Wat er in afwachting nog overblijft van de concurrentiepositie van onze Antwerpse haven? We zijn het voor u aan het uitzoeken.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo